GMOT

Computers & Elektronica => Games => Topic gestart door: Ruttz op 03 November 2015, 18:22:07



Titel: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Ruttz op 03 November 2015, 18:22:07
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dungeons_%26_Dragons_(rollenspel)

Wsup Nerds, praat hier over Dungeons and Dragons.

(http://lusipurr.com/wp-content/uploads/2014/04/DnD-Campaign-Nerd.jpg)

Ik heb persoonlijk net wat avonturen beleefd de afgelopen weken en ik moet zeggen het bevalt me wel. Het is heel leuk (en mega nerderig) om te doen.

Kusje Knuffel
Ruttz


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Steelkenny op 03 November 2015, 19:20:17
Nou uh nog nooit gespeeld.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 03 November 2015, 19:37:31
5E?


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Ruttz op 03 November 2015, 19:49:26
5E?


Ik speel 5e en 3.5e. 5e ben ik een DM voor mijn neefje van 14.
Ik verzin gewoon een beetje losse avonturen en hij doet niets zoals ik gepland heb.

In 3.5 doe ik met een groep vrienden, hier is iemand anders de DM.
Ik vind het persoonlijk het leukste om 5e te spelen omdat dit gewoon wat makkelijker/losser/gebalanceerder is.

Ik vind alleen die DM daar soms goed soms kut. Hij is heel erg erop gebaseerd dat we compleet vrij zijn, maar soms weten we niet zo goed wat we moeten doen en dan stagneert het spel snel.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 03 November 2015, 19:55:58
Ik heb alleen één spel voor 5E als DM gedaan, maar aangezien iedereen nieuw was inclusief ik heb ik gewoon het starter pack avontuur van 5E gevolgd. De spreadsheets en dobbelstenen heb ik niet zo'n probleem mee en ik gebruikte lege gras mapjes etc om uitwisbare topdown views te tekenen maar echt per hokje uitrekening hoever iemand loopt en poppetjes en shit gebruiken lijkt me niks.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Ruttz op 03 November 2015, 20:08:08
Ik heb alleen één spel voor 5E als DM gedaan, maar aangezien iedereen nieuw was inclusief ik heb ik gewoon het starter pack avontuur van 5E gevolgd. De spreadsheets en dobbelstenen heb ik niet zo'n probleem mee en ik gebruikte lege gras mapjes etc om uitwisbare topdown views te tekenen maar echt per hokje uitrekening hoever iemand loopt en poppetjes en shit gebruiken lijkt me niks.
Iedereen heeft gewoon een beurt en dan heb je bijv. een speed van 30 ft. stel je voor dat de vakjes 5 ft groot zijn betekent het dat iemand 30/5 = 6 vakjes mag lopen.
Je hoeft geen gigantische rekenkundige shit te doen hoor :D


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 03 November 2015, 21:14:40
5E heeft het officieel ja, maar als de ruimte zo groot is dat je daar rekening mee moet houden met uitzondering van in overduidelijke gevallen of wegrennen is de map shit IMO. Als je de vakjes gebruikt worden voor meer dan een hulpmiddel bij dat soort gevallen schiet je het doel van 5E al voorbij, dan kun je net zo goed een TBS op de computer gaan spelen.

Dat is net zo iets als de tijd meer dan zeer globaal bijhouden, er zijn wel regels voor hoeveel een beurt kost en shit, maar tenzij je een super specifiek en belangrijk tijdslimiet hebt in een speciaal geval is het wat mij betreft complete onzin en storend voor het spel om de tijd bij te gaan houden in meerdere mate dan 'het is avond wanneer jullie in het dorp aankomen' en 'ongeveer een maand geleden'.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: StefannafetS op 03 November 2015, 21:20:48
Kan pathfinder hier ook besproken worden?
Ik heb trouwens ook mooie dice gekocht, zal zo even foto opzoeken

EDIT:
(https://ksr-ugc.imgix.net/assets/004/724/985/904dbf191e078c79785283dea2d969f3_original.jpg?v=1445285061&w=639&fit=max&auto=format&q=92&s=1929ec8f7fe54ac234e1a79ce27de639)
 Kickstarter campaign (https://www.kickstarter.com/projects/q-workshop/pathfinder-and-q-workshop-metal-rpg-dice-set)

EDIT:

Over het bewegen enzo, wij spelen hier altijd gewoon zonder bord tenzij we in een gevecht zitten of bij sommige puzzels. Onze DM kan heel uitgebreid vertellen wat we zien en anders schetst hij het even op een blaadje wat de situatie is (1 keer gebeurd).


EDIT:
Wij hebben nu een avontuur in de standaard D&D/pathfinder sfeer/tijd maar we zijn net in een stad gekomen waarbij ze een soort stoom/magie robots enzo hebben. Ik was er eerst nogal sceptisch over maar toen ik met de bestuurders van de stad had gesproken werd het me duidelijk waarom de rest van de wereld deze techniek niet had. Dit had de GM (GameMaster ak DM) erg goed bedacht. Deze robots zijn niet van die slimme dingen die je nu hebt maar zie het meer als liften, straatlantaarns, hijskranen ed.
Wat vinden jullie van die "futuristische" dingen in je avontuur?


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 04 November 2015, 19:50:54
Volgens mij werkt D&D met een boel realms of alternatieve dimensies dus is er sowieso voor een nieuw avontuur geen probleem met in welke tijd het zich afspeelt. En steampunk past bijna altijd wel een beetje in een middeleeuwse fantasy setting.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: sasbom op 04 November 2015, 20:00:47
*comment only available for GMOT-pro users, SIGN UP NOW AND GET THE FIRST WEEK FOR FREE*

kijk stiekem wil ik dus best wel een keer D&D proberen maarja ik ben bang.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: StefannafetS op 04 November 2015, 20:40:41
Volgens mij werkt D&D met een boel realms of alternatieve dimensies dus is er sowieso voor een nieuw avontuur geen probleem met in welke tijd het zich afspeelt. En steampunk past bijna altijd wel een beetje in een middeleeuwse fantasy setting.
het is hetzelfde avontuur, zelfde wereld, zelfde karakters. En misschien kunnen we met roll20 online een keer samenspelen?


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 04 November 2015, 22:06:10
Gaat dat niet super traag? Ik had er naar gekeken om battle maps te laten zien op een laptop toen ik de uitwisbare Pathfinder mapjes nog niet had maar het leek me nogal wat werk. Ik wil wel meedoen maar niet als DM dan.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Ruttz op 05 November 2015, 13:07:42
5E heeft het officieel ja, maar als de ruimte zo groot is dat je daar rekening mee moet houden met uitzondering van in overduidelijke gevallen of wegrennen is de map shit IMO. Als je de vakjes gebruikt worden voor meer dan een hulpmiddel bij dat soort gevallen schiet je het doel van 5E al voorbij, dan kun je net zo goed een TBS op de computer gaan spelen.

Dat is net zo iets als de tijd meer dan zeer globaal bijhouden, er zijn wel regels voor hoeveel een beurt kost en shit, maar tenzij je een super specifiek en belangrijk tijdslimiet hebt in een speciaal geval is het wat mij betreft complete onzin en storend voor het spel om de tijd bij te gaan houden in meerdere mate dan 'het is avond wanneer jullie in het dorp aankomen' en 'ongeveer een maand geleden'.

huh ik snap je niet zo goed in je eerste alinea, je kan iig. Het gedachte theater doen tijdens een gevecht (beschrijven waar iedereen staat) dit vind ik persoonlijk niet zo chill als je met meer dan 2 mensen bent en je alles moet gaan zitten bijhouden waar iedereen staat. Of je kan met een battle map werken, oftewel teken een gebied waar het gevecht plaatsvindt en als je weg wil rennen doe ik dexterity check ofzo.



Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Ruttz op 05 November 2015, 13:08:11
het is hetzelfde avontuur, zelfde wereld, zelfde karakters. En misschien kunnen we met roll20 online een keer samenspelen?

Lijkt me wel lachen, is dat live eigenlijk of niet?


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: StefannafetS op 05 November 2015, 13:12:37
Lijkt me wel lachen, is dat live eigenlijk of niet?
geloof het wel. Nooit gebruikt, klasgenoot gebruikt het met zijn groepje

EDIT: ik ga even de pathfinder beginner box als campaign op roll20 proberen te zetten zodat we dat kunnen spelen.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Ruttz op 11 November 2015, 12:36:05
geloof het wel. Nooit gebruikt, klasgenoot gebruikt het met zijn groepje

EDIT: ik ga even de pathfinder beginner box als campaign op roll20 proberen te zetten zodat we dat kunnen spelen.

Is goed bae.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: StefannafetS op 25 Februari 2016, 23:07:40
https://www.humblebundle.com/books/paizo-pathfinder-bundle
Geen D&D maar wel iets beters :D

Die startersset is normaal rond de 45 euro


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Ruttz op 04 Maart 2016, 15:45:29
https://www.humblebundle.com/books/paizo-pathfinder-bundle
Geen D&D maar wel iets beters :D

Die startersset is normaal rond de 45 euro
Wat is er beter aan?


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 04 Maart 2016, 16:43:08
Hij speelt het.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: StefannafetS op 04 Maart 2016, 18:31:17
Wat is er beter aan?
het is 3.5 (de beste dnd versie) en in plaats van dat ze alle regels helemaal opnieuw schrijven en veranderen brengen ze uitbreidingen uit. Zie al die boeken in de bundle


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 09 Augustus 2016, 22:20:31
Ik kijk nu naar HarmonQuest. D&D met genoeg productie erachter om niet te veel onder het autisme van de meeste streamers te leiden, maar niet genoeg om LipSync Battle voor nerds te worden. Denk ik, ik heb maar één aflevering gezien tot nu toe.

[Edit]
Ze gebruiken trouwens Pathfinder, of baseren het op Pathfinder.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: StefannafetS op 12 Augustus 2016, 10:35:42
Ik kijk nu naar HarmonQuest. D&D met genoeg productie erachter om niet te veel onder het autisme van de meeste streamers te leiden, maar niet genoeg om LipSync Battle voor nerds te worden. Denk ik, ik heb maar één aflevering gezien tot nu toe.

[Edit]
Ze gebruiken trouwens Pathfinder, of baseren het op Pathfinder.
wat bijna niet verschild van DnD 3.5 :p

Als ik klaar ben met werken ga ik het even opzoeken


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 12 Augustus 2016, 12:48:50
Nouja, er zit zoals ik zei productie achter dus ze gaan niet diep in op regels en het is deels scripted (elke aflevering een guest star bijvoorbeeld waarvan ik gok dat de beschrijving die ze hebben gekregen van hun personage meer is dan achtergrond/personage eigenschappen) dus het had net zo goed D&D 5E of welke andere tabletop er ook maar is die volledig theater of mind kan zijn. Het gaat meer om copyright/sponsoring dan dat het echt uitmaakt welk spel het is, ergens op het begin zeggen ze ook dat D&D noemen oké is maar impliceren dat ze het spelen niet.

Trouwens, ik heb gezien dat Fantasy Grounds nu officieel compatible is met 5E en heb al exacte maps gezien waarvan ik het avontuur heb. Ziet er allemaal een stuk minder amateuristisch uit dan D20 dus ik zou via FG nu wel een game willen runnen als het niet 200 euro ofzo kostte zonder de officiële avonturen erbij.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Ruttz op 15 Augustus 2016, 10:10:11
Een aantal dagen geleden weer een campagne gespeeld!
Ging heel goed als eerste echte keer DM.
De spelers hebben een dorp gered van een monster dat valse herinneringen implanteerde in mensen.

Voor de volgende sessie gaan ze aan de slag met het vernietigen van meer van dit soort monsters. 


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 15 Augustus 2016, 20:42:01
Ik zou echt graag weer willen spelen maar ik denk niet dat ik een nieuwe groep bij elkaar zal kunnen krijgen. :(

Ben nu de Call of the Wilds D&D stream aan het kijken/beluisteren op YouTube.
"Guys is this still Dungeons & Dragons, you're just hitting on this guard lady now."
"She asks: Is that a dragon in your pants, or are you just happy to see me?"
"I ask: Is that a dungeon in your pants?"


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: StefannafetS op 15 Augustus 2016, 21:30:21
Ik zou echt graag weer willen spelen maar ik denk niet dat ik een nieuwe groep bij elkaar zal kunnen krijgen. :(
Hier hetzelfde probleem xD


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 15 Augustus 2016, 22:41:35
Ik heb het komende half jaar elke maandag vrij, ik kan elke maandag langs komen als je wel 2-3 andere mensen kan vinden. :P


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Maanu op 16 Augustus 2016, 05:14:46
Zijn leken welkom? Ik heb DnD maar eenmaal in mijn leven gespeeld en het was een clownsfiasco.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: StefannafetS op 16 Augustus 2016, 07:36:27
Ik heb het komende half jaar elke maandag vrij, ik kan elke maandag langs komen als je wel 2-3 andere mensen kan vinden. :P
maandag gaat niet lukken voor me.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: sasbom op 16 Augustus 2016, 15:46:25
DND = GAYNGAY

maar ik moet alsnog een keer dungeon master zijn omdat mensen me grappig vinden :|


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Ruttz op 16 Augustus 2016, 20:57:17
DND = GAYNGAY

maar ik moet alsnog een keer dungeon master zijn omdat mensen me grappig vinden :|

Het eerste gedeelte van je bericht gaat een beetje in strijd met het tweede.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: StefannafetS op 16 Augustus 2016, 21:16:10
Het eerste gedeelte van je bericht gaat een beetje in strijd met het tweede.
Misschien vind hij gays wel hartstikke cool? in dat geval klopt het gewoon.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Tommy9119 op 16 Augustus 2016, 21:39:38
Gay is ook vrolijk.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 17 Augustus 2016, 00:18:10
En faggot is ook een bundel stokjes.

Maar is goed, ik kom wel op een andere dag dan. Ik ken nog iemand in Zwolle die vast ook wel mee doet. Sasbom is de DM. Het is nu afgesproken, wie er komende vrijdag niet is moet een boete betalen van duizend gouden munten.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: StefannafetS op 17 Augustus 2016, 12:05:44
En faggot is ook een bundel stokjes.

Maar is goed, ik kom wel op een andere dag dan. Ik ken nog iemand in Zwolle die vast ook wel mee doet. Sasbom is de DM. Het is nu afgesproken, wie er komende vrijdag niet is moet een boete betalen van duizend gouden munten.
komende vrijdag kan ik niet


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 17 Augustus 2016, 12:30:02
Ja jammer dan, boete. Als je andere dingen te doen hebt ben toch geen geschikte tabletop speler.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Maanu op 17 Augustus 2016, 12:31:53
Is dnd met of zonder shirt?


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: StefannafetS op 17 Augustus 2016, 12:46:40
Ja jammer dan, boete. Als je andere dingen te doen hebt ben toch geen geschikte tabletop speler.
Sorry, dat kan kloppen, ik ga namelijk naar een film met een vriendin van me.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 10 September 2016, 10:22:59
Ik heb toch een nieuwe groep waarschijnlijk. :D


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: StefannafetS op 10 September 2016, 10:36:20
Ik heb toch een nieuwe groep waarschijnlijk. :D
yay voor jou :P


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 23 Oktober 2018, 18:23:11
Afgelopen zondag eerste sessie D&D in een lange tijd gehad. Nieuw groepje deed er ruim 10 uur over om hun personages te maken, dat was sessie 1. Verder niks kunnen doen dus. :P


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: ShroomProductions op 23 Oktober 2018, 18:59:27
"ik ben een non-binary orc paladin half-mage die identificeert als een queer-elf sorcerer met zwaardslikken als wapenspecialisatie"


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 23 Oktober 2018, 19:20:47
Alleen officiële 5th Edition Player Handbook keuzes waren toegestaan, maar helaas zegt dat boek wel iets dat je één van de mentale handicap geslachten mag kiezen. Maar dat was gelukkig niet het geval, meer een groep die alle duizend opties willen lezen en ontleden voor het maken van een keuze.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: sasbom op 24 Oktober 2018, 09:08:14
Dungeons en dragons is wel het moeilijkste spel op aarde en als je ook maar op 1 moment een foute keus maakt dan gaat je hele partij er aan.

Daarom is het belangrijk dus een perfecte balans te vinden in je groepje. Ook helpt het om te verkleden als je karakter om immersie te vergroten, door je te verplaatsen in de schoenen van je karakter kan je immers beter beslissingen nemen.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: ShroomProductions op 24 Oktober 2018, 10:09:46
Ik wil Myfarog van Varg Vikernes wel eens proberen, dat is "gebaseerd op Europese waarden en mythologie" xD


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: sasbom op 24 Oktober 2018, 11:07:39
(https://66.media.tumblr.com/263a9d0183b3c499511d34a60659afc7/tumblr_inline_p9corlaH4N1s33ajj_500.jpg)


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 24 Oktober 2018, 17:45:12
Ik had ooit een set van 7 dobbelstenen gekocht voor D&D en nu ik weer begin kwam ik erachter dat ik de D20 van de set kwijt ben. Irriteerde me een beetje, dus ik zocht even op of ik die D20 nog bij kan bestellen. Blijkt dat in de nieuwe eurobiljetten hetzelfde materiaal gebruik wordt als wat er voor de glitters in mijn dobbelstenen werd gebruikt en het gebruik van dat materiaal voortaan niet meer toegestaan is in Duitsland, waar ze gemaakt werden. Ik had de meest gewilde set met dat materiaal en een complete set wordt nu online verkocht voor zo'n €500.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: ShroomProductions op 24 Oktober 2018, 18:41:00
Dat soort dingen zijn altijd best kut. Ik had voor mijn oude magic the gathering kaarten denk ik ook best een leuk bedrag kunnen krijgen als ik ze nog had


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 27 Oktober 2018, 04:48:35
Eerste daadwerkelijke avontuur sessie voorbij, 9 uur voor het verslaan van de eerste dungeon. Plus nog een uur levellen. Nu is het ochtend.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: sasbom op 27 Oktober 2018, 12:05:48
Is er ook een soort van grinden in d&d?


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 27 Oktober 2018, 13:24:35
Het is niet zo dat monsters zonder reden na een tijdje respawnen ofzo, maar er zijn sidequests en andere optionele dingen die spelers kunnen overslaan of nooit ontdekken die wel XP geven (ongeacht hoe je het "verslaat", dat kan een gevecht zijn maar van je ergens langs onderhandelen of doorheen bluffen bijvoorbeeld krijg je net zo veel XP).

Een avontuur duwt je in de goeie richting, mijn "party" wilde bijvoorbeeld direct van de dungeon waar ze waren naar de volgende waar naar gehint was zoeken terwijl er nog een stadje waar meer informatie, sidequests en andere simpelere dingen die XP of loot geven was. Maar niemand in de eerste dungeon weet exact waar de tweede dungeon is, ze kunnen een beloning krijgen in het stadje omdat hun originele missie daar iets naar toe brengen was, en een NPC die ze gered hadden in de eerste dungeon is gewond en wil ze betalen om naar dat stadje gebracht te worden. Daardoor hebben de spelers toch besloten naar het stadje te gaan uiteindelijk, maar ze wisten ongeveer de richting waar die volgende dungeon is en hadden die richting op kunnen gaan. Dat had die dungeon moeilijker gemaakt omdat er in het stadje genoeg te doen is om level 3 te worden en nieuwe spullen gekocht/gekregen kunnen worden, maar het kan wel en dus kun je dat stadje als een soort grinden zien.

Daarnaast kun je een personage behouden na een avontuur. De meeste officiële avonturen zijn er op gebaseerd dat de party op level 1 begint, dus als je dan bestaande hogere level personages gebruikt heb je een voordeel. Wel een voordeel dat mijn groep kan gebruiken gezien ze met 3 mensen zijn en de meeste avonturen gebalanceerd zijn op 4 mensen.

[Edit]
Nog een sessie van 10 uur, deel van een stadje, dungeon, en levelup gedaan.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 02 Januari 2019, 19:04:38
Nog 2 sessies van 10 uur per stuk gedaan, nog een dungeon/stadje en wat side quests. Ongeveer 50 uur in totaal inclusief character creation tot nu toe en ze hebben nog meerdere dungeons te gaan.

Heb alvast Hoard of the Dragon Queen aangeschaft om het avontuur in over te laten lopen. Maar HofDQ is dubbel zo lang als The Lost Mine of Phandelver and samen met The Rise of Tiamat deel van de Tyranny of Dragons campagne, dus als dit starter set avontuurtje al 75+ uur gaat duren is die campagne zeker 300 uur. Tegen die tijd dat we daar klaar mee zijn ben ik 70 ofzo.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: sasbom op 02 Januari 2019, 23:51:49
AAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

HOE DE FUCK HOUD JE EEN SESSIE VAN 10 UUR VOL

HOE

Ik neem aan dat je geen eten/drinken/plas pauzes doet omdat je anders de immersie breekt
en hoe de fuck organiseer je je vrienden zo dat je dit ook daadwerkelijk voor elkaar krijgt?

en 2 sessies van 10 uur op een dag is echt amazing dat je dat kan. Ik houd amper 5 uur aan een
stuk door werken vol, je bent een held nickie, jezus

achja t is beter dan agenten in elkaar trappen en bushokjes slopen


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 02 Januari 2019, 23:59:54
Meestal beginnen we om 8 uur 's avonds ofzo en dan is het plots ochtend. Ik kan nog geen 5 minuten achter elkaar studeren. Het hele idee erachter is dan ook dat het ook leuk is.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: sasbom op 03 Januari 2019, 15:57:36
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHH

dan ga je door tot 6 uur sochtends
oh my fucking god

ongelofelijk

gods among us


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 15 Januari 2019, 13:42:51
Nog 2 sessies gedaan, dacht eerst dat de tweede sessie niet door ging omdat ik één of andere NPC die zie nooit gesproken hadden (alleen out of screen, "hij gaf je deze opdracht en daarom ben je nu hier") vermoord had tijdens een gevecht en iedereen super verdrietig was. Ze willen hem nog steeds tot leven wekken enzo, maar dat ga ik niet toelaten want als ik dat nu makkelijk maak moet ik dat de komende 100 keer ook doen.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 03 April 2019, 18:56:02
Binnenkort weer 3 sessies in een week. Ik heb nu een heleboel boeken en allemaal gimmicks voorbereid zoals een canvas van 1,80 bij 1,40 meter met de D&D wereldkaart (continentkaart eigenlijk (linkerbovenhoekvancontinentkaart eigenlijk)), een officiële acceptatie scroll met badge ketting voor een speler die toegelaten is tot een faction, en nep kranten met nieuws dat betrekking heeft op de spelers (ouderwetse koffie/thee en oven truc). Ik been geen nerd.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: sasbom op 04 April 2019, 08:26:52
Lol die koffie thee in de oven truc heb ik ook nog s
gebruikt om een brief van sinterklaas te faken


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 04 April 2019, 09:45:57
Maar sinterklaas leeft in de moderne tijd, waarom zouden zijn brieven oud zijn?


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: amahoola op 04 April 2019, 10:41:28
Op scouting deden we laatst d&d maar 't ging niet heel succesvol. Het duurde namelijk al 2 uur om de karacters te maken, omdat niemand het spel eerder had gespeeld (op de organisator na). Chaos brak uit en iedereen stelde vragen, maar de spelleider (I guess?) wilde maar een persoon per keer helpen.
We hebben een halfuurtje verhaal en combat gedaan maar er waren altijd wel mensen die het onderbraken. Dit vind ik jammer omdat het me wel een erg leuk spel leek :(. Ik zou 't in de toekomst wel nog een keer willen doen met serieuze mensen.

Raden jullie aan om character building thuis te doen? En is daar iets makkelijk voor, zodat een leek het niet meteen fout doet?


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 04 April 2019, 11:24:24
Mijn groep van 3 personen deed er 10 uur over om hun personages te maken en moesten nog foto's maken van de relevante Player's Handbook pagina's om thuis nog wat beslissingen te maken. Voor ons is dat oké omdat wij wanneer we spelen meerdere sessies van 10 uur per stuk hebben binnen enkele weken, maar als je kortere sessies hebt kom je nergens op die manier. 3-5 uur per sessie is de norm over het algemeen.

Zelf een personage maken is inderdaad al een goede manier om tijd te besparen tijdens het spelen. Nog meer tijdsbesparing zou zijn om alvast een "level up" klaar te hebben liggen, dat je je character sheet even in een kwartiertje kan aanpassen omdat je al weet wat je wil.

Voor het maken van een personage kun je de gratis basic rules (http://dnd.wizards.com/articles/features/basicrules) gebruiken, maar daar zitten niet alle races/classes/sub-classes/backgrounds/spells in. The Player's Handbook (http://dnd.wizards.com/products/tabletop-games/rpg-products/rpg_playershandbook) heeft wel alles (of de basis, er is ondertussen in andere boeken af en toe een extra race of subclass toegevoegd, maar zo ver zou ik niet gaan, eerder bewaren voor wanneer je echt iets nieuws wil proberen in een verre toekomst) maar is een flink boek met een prijskaartje. Dus als een kleine greep uit de opties voldoende is gebruik de gratis PDF (het zijn over het algemeen de wat speciale dingen zoals het Dragonborn ras die niet in de gratis PDF zitten).

Het handboek en de gratis PDF hebben beiden een 'step-by-step guide' voor het maken van een personage, maar ik kwam er als beginner niet uit. Zoek character creation guides op internet zoals deze (https://www.instructables.com/id/Creating-a-DD-5e-Character-for-Beginners/). Geen zijn perfect, maar de meeste zijn handiger dan het handboek vind ik.

De character sheets (http://dnd.wizards.com/articles/features/character_sheets) zijn ook gratis te downloaden op de officiële website, inclusief pre-made characters als het je niet zoveel uitmaakt wat voor rol je speelt. Waarschijnlijk was een selectie van dit soort personages om uit te kiezen een goed idee geweest voor je scouting.

Dan zijn er wel een paar dingen die een beetje aan de regels van de Dungeon Master liggen en je misschien opnieuw moet doen als je DM er anders over denkt. Bijvoorbeeld het "rollen" voor stats. Sommige DM's zullen je laten rollen voor een specifieke stat (wat betekent dat je pech kunt hebben door laag te gooien voor intelligence terwijl je een spellcaster bent bijvoorbeeld), sommigen laten je rollen voor 6 stats maar zelf kiezen welk getal bij welke stat hoort (dit doe ik), en anderen gebruiken een standaard set aan stats je mag verdelen en speelt geluk helemaal geen rol. Maar over het algemeen is het het beste om een personage voorbereid te hebben ja, dat soort kleine aanpassingen zijn makkelijk te doen (altijd met potlood schrijven).

Hopelijk kun je hiermee verder.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 13 April 2019, 12:29:40
Bijna van 4 uur 's middags tot 4 uur 's nachts gespeeld, de paar laatste ruimtes in de laatste dungeon van het huidige avontuur gedaan. Ik moet altijd weer mijn verwachtingen bijstellen van u hoe lang ze over een deel doen.

Zo'n 70 uur voor Lost Mine of Phandelver zonder character creation, vanavond de laatste losse eindjes (wat doen we met de slechterik, feestje vieren, dode NPCs begraven, schatten verkopen). Daarna laat ik ieder personage een jaar lang doen wat ze willen doen (huisje bouwen, trainen in iets specifieks, de draak die ze willen proberen te doden, wat dan ook), en dan is het tijd voor het volgende avontuur. Personages zijn nu 5th level, wat ongeveer de standaard is aan het einde van dit avontuur.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: sasbom op 14 April 2019, 00:21:09
Oh mijn hemel

Nickiepickie je bent echt legendarisch, zulke lange sessies


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 14 April 2019, 02:30:06
Zo'n 11 uurtjes weer vandaag, eerste avontuur plus het jaartje downtime is klaar, klein beginnetje gemaakt aan nieuw avontuur Hoard of the Dragon Queen.

Ongeveer 75 uur gameplay aan Lost Mine of Phandelver zonder personages maken is best oké voor 20-25 euro. Zeker gezien ik ook ooit een enkele sessie met een andere groep spelers heb gehost.

[Edit]
Weer een sessie van voor het gemak naar beneden afgerond 10 uur. Zo'n 15 uur bezig met HotDQ en nu al midden in chapter 2 van de 8, gaat een stuk sneller allemaal dit avontuur.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Armogohma op 21 April 2019, 02:55:01
Bijna van 4 uur 's middags tot 4 uur 's nachts gespeeld, de paar laatste ruimtes in de laatste dungeon van het huidige avontuur gedaan. Ik moet altijd weer mijn verwachtingen bijstellen van u hoe lang ze over een deel doen.

Zo'n 70 uur voor Lost Mine of Phandelver zonder character creation, vanavond de laatste losse eindjes (wat doen we met de slechterik, feestje vieren, dode NPCs begraven, schatten verkopen). Daarna laat ik ieder personage een jaar lang doen wat ze willen doen (huisje bouwen, trainen in iets specifieks, de draak die ze willen proberen te doden, wat dan ook), en dan is het tijd voor het volgende avontuur. Personages zijn nu 5th level, wat ongeveer de standaard is aan het einde van dit avontuur.

- 5th level
- draak

ok

Dnd is wel nice, leuk dat ook niek zich ermee bezighoudt. 10 uur durende sessies is dan wel wat veel van het goeie.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 21 April 2019, 03:52:09
Young Dragon. Kreeg niet eens een beurt, compleet vernietigd voordat hij iets kon doen omdat de spelers wel wisten dat een draak niet niets is. Ik ben er ondertussen wel achter dat een deadly rating monster in zijn eentje geen schijn van kans maakt tegen spelers, de stat blocks zien er indrukwekkend uit maar als ze geen beurten krijgen hebben ze niks aan leuke trucjes.

Probleem is dat in Hoard of the Dragon Queen een Adult Dragon zit op het begin die gemaakt is om weggejaagd te worden door level 1 spelers en daar wilden ze al achteraan springen om hem af te maken. Dus dat hele "draken zijn gevaarlijk" idee zijn ze nu wel kwijt tot ik een speler dood met een draak.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Armogohma op 22 April 2019, 01:14:20
Young Dragon. Kreeg niet eens een beurt, compleet vernietigd voordat hij iets kon doen omdat de spelers wel wisten dat een draak niet niets is. Ik ben er ondertussen wel achter dat een deadly rating monster in zijn eentje geen schijn van kans maakt tegen spelers, de stat blocks zien er indrukwekkend uit maar als ze geen beurten krijgen hebben ze niks aan leuke trucjes.

Probleem is dat in Hoard of the Dragon Queen een Adult Dragon zit op het begin die gemaakt is om weggejaagd te worden door level 1 spelers en daar wilden ze al achteraan springen om hem af te maken. Dus dat hele "draken zijn gevaarlijk" idee zijn ze nu wel kwijt tot ik een speler dood met een draak.

Even surprise ancient gooien om ze wakker te schudden. Herinnering: ze hoeven niet de vijand te doden om te winnen, en terugtrekken is belangrijker dan sterven


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 22 April 2019, 13:00:06
Mere of Dead Men in Forgotten Realm spoiler.
In de Mere of Dead Men zit een Adult Black Dragon die eigenlijk een tweeling is die niet echt op de voorgrond gebruikt wordt in het avontuur. Ik denk dat ik die als lokmiddel gebruik om te kijken hoe ze er in staan, als ze hem bewust opzoeken en in de aanval gaan laat ik de tweede zwarte draak het gevecht in komen. Met de correctie voor het aantal komt dat best dichtbij de challenge rating van een Ancient en het is iets minder random.

Maar ik ga niet het handje vasthouden en ze vertellen hoe gevaarlijk de situatie is en ze meteen moeten terugtrekken. In bovenstaand geval zouden ze in de lair van een draak zitten waarvan ik niet in zie waarom hij zijn 80ft flying speed niet zou gebruiken om de achtervolging in te zetten om het gevecht en personages af te maken. En een Rope Trick in of vlakbij de lair om tijdelijk te ontsnappen is overduidelijk genoeg voor de draak om de plek even in de gaten te blijven houden. Misschien dat ze iets creatiefs bedenken maar als het mis gaat lijkt mij een TPK het enige redelijke resultaat in zo'n geval.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Armogohma op 24 April 2019, 01:30:28
Wel lekker om zo door te spelen. Ik heb vooral bij een maat van mij gespeeld die een homebrew wereldje heeft en daar alles mee doet, wat ook best chill is. Ga binnenkort zelf een Ravnica campaign dm'en


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 24 April 2019, 21:37:28
Heb je dat Ravnica boek ook? Één van mijn spelers is een Magic speler en die zij dat er ook korte avonturen in dat boek staan maar ik dacht dat het alleen een source book was.

Homebrew wereld ben ik heel traag af en toe mee bezig de laatste tijd maar ik wil geen normale fantasy setting (omdat ik dan net zo goed één van de premade settings kan gebruiken) dus ik moet bijna alles van de grond opbouwen.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Armogohma op 24 April 2019, 22:40:16
Ja precies. Het boek heb ik als pdfje en ik heb een versie gekocht voor de verjaardag van mijn gebruikelijke dm, maar ik ga er nog eentje voor mezelf halen. Er staat eigenlijk maar 1 kort verhaaltje in, de rest is echt sourceboek inderdaad, maar de setting is heel nice en leent zich er goed voor om een andere soort campaign te runnen; alles is stad dus je kunt gewoon een moderne crimesetting neerzetten.
Ik ben ook meer magic aan het spelen, goeie crossover wel


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 19 Mei 2019, 14:36:25
Super vette aankondigingen dit weekend tijdens de D&D livestream events. De meest interessante voor mij is de nieuwe starter set met een beginner avontuur rondom Phandalin met 1-op-1 regels voor een single player avontuur met de hulp van sidekicks. Ik ben geen fan van spelers op een hoger level laten beginnen dus altijd blij met low level modules en single player bied inhaal mogelijkheden.

Daarnaast is de nieuwe main story module dit jaar Baldur's Gate + het eerste level van de Nine Hells. Ook interessant al ga ik hem nog niet kopen, maar gezien het levels 1-13 is verwacht ik niet dat er een tweede boek komt met ook diepere levels van de Nine Hells. Wel regels voor infernal machines, ook cool.

Sowieso is Wizards echt vooruit gegaan met de extra's in doosjes. De nieuwe starter set heeft niet alleen boekjes en een set dobbelstenen zoals de oude (deze heeft ook twee D20's voor (dis)advantage) maar ook grote player maps en monster/quest/magic item/regel kaarten. En zelfs de nieuwe dobbelsteen set voor het nieuwe avontuur heeft extra's zoals maps en monster kaarten. En het slimste van allemaal is dat het doosje waar de dobbelstenen in zitten ook functioneert als dice tray.

Daarnaast nog een crossover set met Rick & Morty aangekondigd maar daar heb ik niks mee. Ik ga dit jaar in ieder geval Ghosts of Saltmarsh en de Essentials Kit halen.


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Armogohma op 20 Mei 2019, 01:33:23
Klinkt wel nice inderdaad. Heb zelf nooit een starterskitje gehaald maar ze zien er leuk uit. Ben nog steeds niet begonnen met dm'en maar soon

Morgen weer sessietje bij een van de guys, ook genieten


Titel: Re: Dungeons and Dragons topic
Bericht door: Nickienator op 20 Mei 2019, 01:52:04
De enige reden dat deze Essentials Kit nu uitgebracht wordt is omdat de Starter Set met afstand het meest succesvolle D&D product is en ze dat succes willen herhalen/doorzetten. De rest van de starter kits in D&D 5e zijn allemaal crossover producten (Stranger Things, Acquisitions Inc., en nu Rick & Morty) en zelfs die zijn allemaal zeer recent uitgekomen.

De Starter Set is ook gewoon heel veel waarde voor het geld denk ik. $20 USD recommended retail price voor een regelboekje, set van 6 dobbelstenen, redelijke kwaliteit pre-made character sheets, en een avontuur boekje waar ik met mijn groep dus 75 uur over gedaan heb (plus jaren geleden met een andere groep aan begonnen ben).

De retail prijs van de nieuwe kit is $25 USD en dit keer zit er dus naast nieuwe varianten van het bovenstaande een grotere set dobbelstenen, een hele deck nuttige kaarten, een DM screen, redelijke kwaliteit player maps, en tot nu toe exclusieve sidekick regels in.

Wizards is niet bepaald goedkoop met veel van de officiële D&D producten (hoewel het voor de modules zolang je ze daadwerkelijk van plan bent te runnen altijd wel te verantwoorden is in uren speelplezier denk ik), maar de prijs-kwaliteit verhouding is denk ik gewoon goed voor de starter sets (in de praktijk betaal je in Amerika niet meer dan $12 voor die eerste starter set, hier helaas wat meer). En ze zijn gemaakt voor beginnende DM's en daar zijn er heel veel van de laatste jaren.