Ik dacht dat html5 niet compatibel was met xhtml, omdat html5 elementen gebruikte die niet gebruikt mogen worden volgens de scheidingsregels van xhtml (pagina, layout en scripts elk apart)...
Desondanks is het systeem zelf wel handig.
Die 'scheidingsregels' horen niet specifiek bij XHTML, maar zowel bij HTML 4 Strict en XHTML 1 Strict. Het enige HTML5-element dat niet in XHTML gebruikt mag worden, is
noscript. XHTML5 bestaat dus gewoon en je mag raden naar het formaat van de broncode van deze site.

Ik ben het overigens wel met RA eens, dat de navigatie niet heel geweldig is. De header heeft nog genoeg ruimte voor een menu, dus waarom voeg je er niet gewoon even eentje toe? Dat verbetert de overzichtelijkheid van de site.
Ik wil best nog een menu toevoegen, maar welke items moet dat menu dan bevatten, in aanvulling op de breadcrumbs die er al staan? Welke 'snelkoppelingen' ontbreken er nu? Ik kan een menu maken met 'Naslag', 'Laboratorium' en 'Marktaandelen' maar ik betwijfel of dat nuttig is.
Overigens gebruik ik ook wel een zelfgemaakte DTD (of in elk geval een veranderde variant van de w3-dtd's). Daarmee kun je bijvoorbeeld xhtml strict blijven gebruiken, maar ook elementen als <embed> toestaan, of htmldom-events als oncontextmenu.
Dit is waarom men van aangepaste DTD's af wil. Door zelf een DTD te maken voldoe je niet meer aan de HTML-standaard, maar aan een zelfbedachte standaard, die dus helemaal geen standaard is. Overigens is het
embed-element nieuw in HTML5 en je kunt ook eigen items aan het
contextmenu toevoegen.
Op Internet Explorer na dan, aangezien microsoft heeft besloten html5 niet te ondersteunen in hun webbrowser.
Microsoft is vertegenwoordigd in de WHATWG dus dat zal in de toekomst wel komen.