GMOT
Nieuws:

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. 18 Augustus 2018, 04:13:59

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 ... 7
  Print  
Advertenties

Blijbol
Ex-administrator
King of the hill

De blije zaak

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 23 Februari 2010, 17:12:00 »

Veel mensen op dit forum kunnen websites programmeren. Volgens mij zijn er een stuk minder die weten van (X)HTML5, de opvolger van HTML 4 en XHTML 1 die momenteel door de WHATWG en het W3c wordt gespecificeerd. Veel nieuwe features van deze opvolger zijn op dit moment al ge´mplementeerd in webbrowsers en dus bruikbaar.

XHTML5.NL is een website die referentiemateriaal biedt dat de elementen, attributen en karakterentiteiten van deze nieuwe specificatie samen die van het oude HTML 4 en XHTML 1 beschrijft. Bij alle elementen en attributen is aangegeven welke versies van Internet Explorer, Firefox, Chrome, Safari en Opera ze ondersteunen, inclusief eventuele bugs.

Als bonusmateriaal is er tevens een applicatie beschikbaar waarin de weergave van documenten real-time kan worden getest en staan er de resultaten van mijn browsermarktaandelenmeting die begin september is begonnen.

De link:
XHTML5.NL

Sinds eind oktober heb ik hieraan gewerkt, dus ik hoop dat het een beetje bevalt. Smiley
« Laatste verandering: 28 Juli 2011, 18:18:00 door Blijbol » Gelogd

ick-in-noot
Ex-administrator
Infinity

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 23 Februari 2010, 17:13:57 »

Het browseraandeel lijkt me niet echt representatief aangezien het op te weinig sites is getest naar mijn mening. Verder had ik de site al gezien uit de IE6ban discussie.

Ziet er goed uit Smiley Handige site, had hem al als bladwijzer gezet.

Turn the world into a dancefloor.

RA
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 23 Februari 2010, 17:15:35 »

wat een boutsite gebrek aan navigatie is niet goed, qua content kan ik nog niet oordelen ben ik nog mee bezig om het uit te zoeken...

Blijbol
Ex-administrator
King of the hill

De blije zaak

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 23 Februari 2010, 17:25:02 »

gebrek aan navigatie is niet goed
Waar wil je nog meer navigatie-mogelijkheden? De breadcrumbs leken mij prima.

robbertzzz
Infinity

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 23 Februari 2010, 17:35:05 »

Ik dacht dat html5 niet compatibel was met xhtml, omdat html5 elementen gebruikte die niet gebruikt mogen worden volgens de scheidingsregels van xhtml (pagina, layout en scripts elk apart)...
Desondanks is het systeem zelf wel handig.

Ik ben het overigens wel met RA eens, dat de navigatie niet heel geweldig is. De header heeft nog genoeg ruimte voor een menu, dus waarom voeg je er niet gewoon even eentje toe? Dat verbetert de overzichtelijkheid van de site.

Overigens gebruik ik ook wel een zelfgemaakte DTD (of in elk geval een veranderde variant van de w3-dtd's). Daarmee kun je bijvoorbeeld xhtml strict blijven gebruiken, maar ook elementen als <embed> toestaan, of htmldom-events als oncontextmenu. Zo is xhtml dus ook alsnog uit te breiden met de html5-functies, als xhtml inderdaad niet compatibel is met html5, en werkt alles cross-browser. Op Internet Explorer na dan, aangezien microsoft heeft besloten html5 niet te ondersteunen in hun webbrowser.

ick-in-noot
Ex-administrator
Infinity

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 23 Februari 2010, 17:35:57 »

Blijbol, wat dacht je van een "menu" :O!?

RA
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 23 Februari 2010, 17:38:38 »

Waar wil je nog meer navigatie-mogelijkheden? De breadcrumbs leken mij prima.
ik mis een menu

Blijbol
Ex-administrator
King of the hill

De blije zaak

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 23 Februari 2010, 17:56:18 »

Ik dacht dat html5 niet compatibel was met xhtml, omdat html5 elementen gebruikte die niet gebruikt mogen worden volgens de scheidingsregels van xhtml (pagina, layout en scripts elk apart)...
Desondanks is het systeem zelf wel handig.
Die 'scheidingsregels' horen niet specifiek bij XHTML, maar zowel bij HTML 4 Strict en XHTML 1 Strict. Het enige HTML5-element dat niet in XHTML gebruikt mag worden, is noscript. XHTML5 bestaat dus gewoon en je mag raden naar het formaat van de broncode van deze site. Wink

Ik ben het overigens wel met RA eens, dat de navigatie niet heel geweldig is. De header heeft nog genoeg ruimte voor een menu, dus waarom voeg je er niet gewoon even eentje toe? Dat verbetert de overzichtelijkheid van de site.
Ik wil best nog een menu toevoegen, maar welke items moet dat menu dan bevatten, in aanvulling op de breadcrumbs die er al staan? Welke 'snelkoppelingen' ontbreken er nu? Ik kan een menu maken met 'Naslag', 'Laboratorium' en 'Marktaandelen' maar ik betwijfel of dat nuttig is.

Overigens gebruik ik ook wel een zelfgemaakte DTD (of in elk geval een veranderde variant van de w3-dtd's). Daarmee kun je bijvoorbeeld xhtml strict blijven gebruiken, maar ook elementen als <embed> toestaan, of htmldom-events als oncontextmenu.
Dit is waarom men van aangepaste DTD's af wil. Door zelf een DTD te maken voldoe je niet meer aan de HTML-standaard, maar aan een zelfbedachte standaard, die dus helemaal geen standaard is. Overigens is het embed-element nieuw in HTML5 en je kunt ook eigen items aan het contextmenu toevoegen.

Op Internet Explorer na dan, aangezien microsoft heeft besloten html5 niet te ondersteunen in hun webbrowser.
Microsoft is vertegenwoordigd in de WHATWG dus dat zal in de toekomst wel komen.
« Laatste verandering: 10 Maart 2010, 10:43:54 door Blijbol » Gelogd

robbertzzz
Infinity

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 23 Februari 2010, 18:24:48 »

Ik wil best nog een menu toevoegen, maar welke items moet dat menu dan bevatten, in aanvulling op de breadcrumbs die er al staan? Welke 'snelkoppelingen' ontbreken er nu? Ik kan een menu maken met 'Naslag', 'Laboratorium' en 'Marktaandelen' maar ik betwijfel of dat nuttig is.
Maar zodra je op een bepaalde pagina zit, is het verschrikkelijk moeilijk om weer terug bij de homepagina te komen, zonder vorige te gebruiken(als het al kan). Dus de elementen op de homepagina, en de homepagina zelf, zouden in het menu moeten komen.

Dit is waarom men van aangepaste DTD's af wil. Door zelf een DTD te maken voldoe je niet meer aan de HTML-standaard, maar aan een zelfbedachte standaard, die dus helemaal geen standaard is. Overigens is het embed-element nieuw in HTML5 en je kunt ook eigen items aan het contextmenu toevoegen.
Zolang de html-standaard niet alles kan wat ik wil, zal ik mijn eigen dtd's blijven gebruiken. Is het oncontextmenu-event ook toegevoegd aan html5? Want dat is eentje die nog best handig is, via <body oncontextmenu="return false"> kun je het contextmenu (menu van de rechtermuisknop) uitschakelen, voor als je graag andere dingen wilt doen met de rechtermuisknop.

Microsoft is vertegenwoordigd in de WHATWG dus dat zal in de toekomst wel komen.
Microsoft heeft verklaard dat ze het niet willen. Ik zie trouwens net dat ik mijn informatie verkeerd heb begrepen of onjuist is, aangezien microsoft zelf heeft meegeholpen aan html5. Het bedrijf is overigens geen onderdeel van de Whatwg, lees ik net op tweakers.

Blijbol
Ex-administrator
King of the hill

De blije zaak

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 23 Februari 2010, 18:38:13 »

Maar zodra je op een bepaalde pagina zit, is het verschrikkelijk moeilijk om weer terug bij de homepagina te komen, zonder vorige te gebruiken(als het al kan). Dus de elementen op de homepagina, en de homepagina zelf, zouden in het menu moeten komen.
Met de breadcrumbs kun je altijd zoveel niveaus terug omhoog zoals je wilt. Voor de homepage hoef je alleen maar op het logo te klikken. Ik zat zelf meer te denken richting twee links onder het zoekvak naar de index van elementen en naar de globale attributen.

Zolang de html-standaard niet alles kan wat ik wil, zal ik mijn eigen dtd's blijven gebruiken. Is het oncontextmenu-event ook toegevoegd aan html5? Want dat is eentje die nog best handig is, via <body oncontextmenu="return false"> kun je het contextmenu (menu van de rechtermuisknop) uitschakelen, voor als je graag andere dingen wilt doen met de rechtermuisknop.
Ik heb nog even gekeken, en het contextmenu-event zit er wel in. (Het DOM wordt momenteel overigens niet beschreven op mijn site.) Voor uitbreidingen dien je overigens XHTML te gebruiken met een eigen naamruimte.

Het bedrijf is overigens geen onderdeel van de Whatwg, lees ik net op tweakers.
Je hebt gelijk, ik heb me vergist. Dat wil overigens niet zeggen dat HTML5 nooit ondersteund zal worden door Internet Explorer.
« Laatste verandering: 23 Februari 2010, 18:48:52 door Blijbol » Gelogd

Gerben de G.
Oud-moderator
Pretty addicted

diez Vultureee

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 23 Februari 2010, 18:41:20 »

Een site die niet helemaal gebruikelijk is opgedeeld, maar wel interessant. Dat er geen menu is, is opzich nog niet eens zo erg, maar misschien is het niet voor iedereen duidelijk waar ze zijn.

Qua functionaliteit ziet het erg goed uit, met de testomgeving en stats.

De lay-out is prima ingedeeld, alleen is het duidelijk dat je absoluut geen webdesigner bent. De kleur van je header is afschuwelijk lelijk en past totaal niet bij de rest van de website. Probeer eens een basis of fellere variant, dit is niet mooi.

"Zoek hier informatie over op of wees een slechte webmaster."  BB
ick-in-noot: stiekem is Google een zoekmachine Tongue

RA
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 23 Februari 2010, 18:53:49 »

bouw een menu, duidelijke navigatie is belangrijk, alleen breadcrumbs volstaan niet.

@-wout
Administrator
Approaching infinity

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 23 Februari 2010, 19:50:21 »

Ik kan mij echt niet navigeren op jouw site, het is echt een groot doolhof. Doe anders gewoon een navigatiebalk.

ick-in-noot
Ex-administrator
Infinity

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 23 Februari 2010, 20:03:26 »

't is net als je portfolio, daar is ook veel kritiek op je navigatie: maak gewoon 1 menu.

Verder moet je de test omgeving linken met alle elementen, zorg dat je door kan klikken naar de test omgeving vanuit een element en geef voorbeelden. meer dan alleen

<element>...</element> want dat wordt echt wel begrepen.

Verder wordten de marktaandelen voor algemeen alleen op Wiskunde 123 bekeken, toch is het totaal aantal metingen 4.301 en de technische kant die 5 sites heeft maar 3.477? No way?
« Laatste verandering: 23 Februari 2010, 20:08:42 door ick-in-noot » Gelogd

@-wout
Administrator
Approaching infinity

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 23 Februari 2010, 20:10:18 »

Verder wordten de marktaandelen voor algemeen alleen op Wiskunde 123 bekeken, toch is het totaal aantal metingen 4.301 en de technische kant die 5 sites heeft maar 3.477? No way?
Wow, idd, volgensmij klopt dat niet.

Advertenties
Pagina's: [1] 2 3 ... 7
  Print  

Ga naar: