En ook (komtie simon) klassieke muziek! alle bekende componisten de originele versies en ik bekijk dan ook rock remakes van die dingen of bv in Paul Gilbert style maar ik moet toch zeggen dat paganini mijn favoriete componist is (la campanella(van paganini) gespeeld door Ivry Gitlis heeft wel indruk op mij gemaakt).
Heel jammer alleen dat La Campanella niet van Paganini is, maar van Liszt. Ken je favorieten zou ik zeggen.
Het voorbeeld in de OP is natuurlijk helemaal niet klassiek. Het is gecoverde trance, neigend naar wat symfonischere muziek.
Door mijn ouders kom ik veel in aanraking met klassieke muziek (mijn ouders luisteren bijna alleen maar). Het grootste bezwaar dat ik tegen een hoop klassieke muziek heb is allereerst dat het gevoel wat er in zit niet bij mij past. Veel slaat terug op oude tijden (romantiek, barok) en als ik aan de barok denk wordt ik altijd een soort van misselijk (ja dat is echt zo).
En dat slaat natuurlijk al helemaal nergens op. Even om het een en ander helder te krijgen: je hebt klassieke muziek uit verschillende stromingen. Een paar voorbeelden: Barok, Classicisme, Romantiek, Renaissance en het Modernisme. Elke periode kent zijn eigen kenmerken van klassieke muziek. In de twintigste eeuw doet onder andere de dissonantie zijn intrede, wat volgt in de Dodecafonie, een stijl die moeilijk is om mooi te vinden.
Binnen die stromingen heb je dus weer veel verschillende componisten die met de technieken in de stroming diverse stukken schreven. Het gevoel kan dus erg divers zijn en het kan niet zo zijn dat de muziek je misselijk maakt als je weet dat het uit de Barok komt. Het is immers een tijdsgeest, geen melodieuze norm waar je je aan vast moest houden.
Het stuk van Armin van Buren dat is gecoverd door een orkest, betekent niet dat dat meteen klassiek is. Het is een akoestische weergave van iets elektrisch. Daar is niet klassieks aan.
@ Iemand01:
dat is dus het leuke, dit is echt geen klassiekke muziek! De energie en het rimte spat er serieus vanaf!
Want klassieke muziek bevat geen energie en ritme? :')