GMOT
Nieuws:

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. 20 Januari 2019, 17:42:23

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3
  Print  
Advertenties

Samlan
Oud-moderator
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Gepost op: 24 Maart 2010, 18:26:00 »

De Griekse overheid zit diep in de schulden. Er is al heel wat over gezegd en geschreven, maar in het kort komt het hier op neer: de Griekse overheid kampt met een niet meer te overziene schuldenberg, nadat ze jaren aan een stuk cijfertjes hebben verduisterd om de situatie beter voor te stellen dan ze is. Wat doet een overheid die geld te kort heeft? Ze gaat lenen. Maar nu is de situatie zo dramatisch dat de Griekse overheid op de normale financiŽle markt zo goed als niemand meer bereid vindt (en zo wel tegen enorme rentevoeten die hen alleen maar dieper in de afgrond zouden duwen omdat de schuldenberg dan nog gigantischer wordt) om hen nog geld te lenen, wat ook normaal is, aangezien op dit moment je geld toevertrouwen aan de Griekse overheid enorme risico's met zich meebrengt.

Nu is de grote vraag: moet Europa de Grieken helpen, ja of neen?
Dat is natuurlijk een erg moeilijke afweging.

Enerzijds zou het misschien de plicht zijn van Europa om solidair te zijn met de Grieken. Bovendien heeft de Eurozone er zelf ook baat bij dat de situatie daar wordt opgelost, want dit heeft natuurlijk wel een invloed op zaken als de stabiliteit van de Euro en het imago van de Eurozone en van de EU in het algemeen. In die zin zou het dus nuttig en misschien wel nodig zijn om hulp te geven aan de Grieken. Anderzijds vind ik wel dat het een beetje simpel is om de boel te laten escaleren (terwijl er echt wel al vroeger signalen waren) en dan ineens als het echt rampzalig wordt, erop te rekenen dat Europa wel met centen aan zal komen zetten. Ten slotte ligt het probleem naast de crisis ook aan wat de Griekse overheid zelf heeft uitgespookt. Erg moeilijk om te zeggen wat er moet gedaan worden dus...

Wat vinden jullie hiervan, en wat moet Europa volgens jullie al dan niet doen?
« Laatste verandering: 24 Maart 2010, 18:28:58 door Samlan » Gelogd

Xbox Live-tag: Samlan

marcoo
Just the few of us

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 24 Maart 2010, 18:37:30 »

Ik vind het verhaal 2 kanten hebben.
Aan de ene kant de Grieken en aan de andere kant Europa.
De Grieken zijn gewoon erg dom bezig. Ik vind wel dat ze proberen (naar buiten) om er iets aan te doen. Ze hebben al bezuinigingen aangekondigd, maar dat pikt het volk niet.
Europa had veel eerder moeten polsen of er iets aan de hand was.
Ik vind in ieder geval niet dat wij er de dupe van moeten worden, want dat zou niet eerlijk zijn.

marcoo

Nickienator
Pretty addicted

"Now you're gonna say:"

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 24 Maart 2010, 18:41:19 »

Griekenland zo snel mogelijk uit de EU donderen. De regels betreft het maximale begrotingstekort zijn duidelijk, Griekenland overschreid deze ruim. Waarom de moeite doen Griekenland te helpen omdat dat goed is voor de euro als ze niet meer mee laten doen met de euro sneller hetzelfde resultaat opleverd? Het geeft ook meteen een signaal naar de semi-EU landen.

Samlan
Oud-moderator
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 24 Maart 2010, 18:45:04 »

Griekenland zo snel mogelijk uit de EU donderen. De regels betreft het maximale begrotingstekort zijn duidelijk, Griekenland overschreid deze ruim. Waarom de moeite doen Griekenland te helpen omdat dat goed is voor de euro als ze niet meer mee laten doen met de euro sneller hetzelfde resultaat opleverd? Het geeft ook meteen een signaal naar de semi-EU landen.
Mja, feit is wel dat ze die criteria waarover je het hebt door de crisis wat 'losser' hanteren, aangezien enrom veel (zo niet alle) EU-landen op dit moment met vrij spectaculaire tekorten zitten. Dan kan je je afvragen of we dan wel het recht hebben om ze er uit te gooien. Of er zou een maximumoverschrijding van de normen moeten komen ofzo. Want zoals het nu is kan je er moeilijk een land uitgooien terwijl zowat iedereen niet echt voldoet...

Xbox Live-tag: Samlan

simonke
Pretty addicted

Hi!

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 24 Maart 2010, 19:11:23 »

Ik vind het zeer erg dat Duitsland Griekenland niet wil steunen.  Angry
Voor mij zouden ze Duitsland uit de Eu mogen gooien. De EU is gemaakt om de lidstaten te steunen als ze problemen hebben. Als ze zouden worden aangevallen en ook als ze economische problemen hebben.
Wat is anders het nut van de EU. Schandalig noem ik het, hoe ze zo durven denken die duitsers...  De egoisten, de sukkels, de blubbers, ...

Ook vind ik het gezever dat ze het hun eigen schuld is, maakt dat uit? Als we ze niet helpen gaan we zelf in de problemen graken, en wie wil dat allemaal nog eens herbeleven?
« Laatste verandering: 24 Maart 2010, 19:13:14 door simonke » Gelogd

Hey!

marcoo
Just the few of us

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 24 Maart 2010, 19:13:28 »

Is het dan wel netjes om cijfers te veranderen om het minder erg te maken?

simonke
Pretty addicted

Hi!

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 24 Maart 2010, 19:15:51 »

Dat is een bijzaak, het is gebeurd en dat kan niet meer veranderen.
Waarom hebben mensen toch zo een probleem met dingen achter zich te laten, door er over te discusieren verlies je alleen maar kostbare tijd en los je het probleem zeker niet op.

Hey!

marcoo
Just the few of us

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 24 Maart 2010, 19:19:02 »

Misschien wil Duitsland Griekenland wel ff terugpakken en straks toch meebetalen.

Spatie Games
King of the hill

Anti-Wilders

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 24 Maart 2010, 19:27:29 »

Ik zeg niet helpen. Bovendien ben ik het niet eens met het beschuldigen van "de Grieken", het is de Griekse overheid die het verpest heeft, niet het Griekse volk!
Ik vind dat we het maar even moeten laten uitrazen en kijken wat er komt, misschien ruimte maken voor een betere leiding al dan niet vredige anarchie.
Ik denk dat als de EU dit land wil gaan helpen, dat zodra de schuld afgelost is, het oude systeem weer opgepikt gaat worden en ze weer met hetzelfde probleem komen te zitten.
Bovendien vind ik de status van de Eurozone of de EU en de waarde van de Euro totaal niet belangrijk, zolang de mensen in Griekenland er maar geen last mee krijgen, maar gewoon hun leven kunnen leiden vind ik de oplossing goed.

Blijbol
Ex-administrator
King of the hill

De blije zaak

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 24 Maart 2010, 19:28:33 »

Griekenland heeft jarenlang veel meer geld uitgegeven dan er binnen kwam en hierover zelfs gelogen tegen de EU: sterker nog, het is dankzij Griekse leugens dat Griekenland überhaupt is toegelaten tot de Eurozone. De situatie is dan ook vele malen erger dan in andere EU-landen.

Griekenland mag wat mij betreft zelf op de blaren zitten en het IMF maar proberen te overtuigen dat hun cijfers dit keer echt waar zijn. De Grieken hebben de afgelopen tijd ver boven hun stand geleefd, dan leven ze de komende tijd maar ver onder hun stand. Het getuigt van enorme domheid als Griekenland dat niet van te voren had bedacht. Aangezien men waarschijnlijk niet enorm dom is, heeft men blijkbaar ingecalculeerd dat Griekenland toch wel vergeven en gered zou worden. Reden genoeg om ze niet te redden. Het redden van Griekenland geeft alle andere Eurolanden het signaal "geef gerust onbeperkt geld uit, lieg erover en declareer het achteraf bij de fatsoenlijke Eurolanden".

De stabiliteit van de euro is wat mij betreft de enige reden waarom steun überhaupt overwogen zou kunnen worden. Als het gebeurt, dan graag een lening met hoge rente. Leden uit de Eurozone zetten is juridisch overigens niet mogelijk voor zover ik weet.

Als je solidair wilt zijn, geef het geld dan liever aan een degelijk bestuurd ontwikkelingsland dan aan Griekenland.
« Laatste verandering: 24 Maart 2010, 19:35:55 door Blijbol » Gelogd

Spatie Games
King of the hill

Anti-Wilders

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 24 Maart 2010, 19:31:10 »

Griekenland mag wat mij betreft zelf op de blaren zitten en het IMF maar proberen te overtuigen dat hun cijfers dit keer echt waar zijn. De Grieken hebben de afgelopen tijd ver boven hun stand geleefd, dan leven ze de komende tijd maar ver onder hun stand. Het getuigt van enorme domheid als Griekenland dat niet van te voren had bedacht.

En het Griekse volk moet hieronder leiden? Hebben de Griekse burgers invloed op de leugens van de Griekse overheid? Hoogstwaarschijnlijk niet, dus waarom zouden zij dan nu op de blaren moeten zitten die hun regering ze heeft gegeven?

marcoo
Just the few of us

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 24 Maart 2010, 19:32:58 »

Griekenland is een democratie dus de regering is gekozen. Ze hebben de leugenaars dus zelf gekozen, al wisten ze waarschijnlijk niet dat het leugenaars waren.

Spatie Games
King of the hill

Anti-Wilders

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 24 Maart 2010, 19:34:47 »

Griekenland is een democratie dus de regering is gekozen. Ze hebben de leugenaars dus zelf gekozen, al wisten ze waarschijnlijk niet dat het leugenaars waren.
Wat is dan precies de essentie van die post?

Men heeft hun regering gekozen omdat ze in die partij(en) geloven, en nou zijn zij de dupe van het verraad..

marcoo
Just the few of us

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 24 Maart 2010, 19:36:29 »

Ja, dat is de essentie. Als iemand uit ons kabinet iets doms doet, is het ook Nederland doet iets.

Spatie Games
King of the hill

Anti-Wilders

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 24 Maart 2010, 19:37:57 »

Ja dat is waar, maar ook daar ben ik het niet mee eens, ik geef alleen mijn mening erover.

Advertenties
Pagina's: [1] 2 3
  Print  

Ga naar: