GMOT
Nieuws:

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. 24 Juni 2019, 19:08:23

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 [2] 3
  Print  
Advertenties

marcoo
Just the few of us

Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 24 Maart 2010, 19:39:24 »

Ik geef ook alleen mijn mening. Maar ik vind gewoon dat Griekenland (de regering) dom bezig geweest is.

Blijbol
Ex-administrator
King of the hill

De blije zaak

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 24 Maart 2010, 19:41:21 »

dus waarom zouden zij dan nu op de blaren moeten zitten die hun regering ze heeft gegeven?
Omdat ze ook op de rozen hebben gezeten toen alles nog goed ging. Merk overigens op dat het Griekse volk vrolijk demonstreert tegen de bezuinigingen alsof men een onschuldig slachtoffer is. De regering is hun democratische vertegenwoordiging.

Je kunt het ook anders bekijken: iemand moet sowieso boeten, want je kunt niet uit politieke overwegingen geld bijdrukken in de EU (en zelfs als dat wel kon, dan moet iemand boeten door de waardedaling van de euro). De vraag is: moet Griekenland boeten voor de fouten van Griekenland of moet de rest van de EU boeten voor de fouten van Griekenland? Andere mogelijkheden zijn er niet.

Spatie Games
King of the hill

Anti-Wilders

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 24 Maart 2010, 19:51:19 »

In dat geval Griekenland zelf, hoe lastig het ook is om te accepteren. Ik stel voor dat alle Grieken emigreren naar een land buiten Griekenland tot de geldproblemen zijn opgelost, dan mag de regering ook nog zien te kampen met een bevolkingstekort Tongue

marcoo
Just the few of us

Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 24 Maart 2010, 19:52:10 »

In dat geval Griekenland zelf, hoe lastig het ook is om te accepteren. Ik stel voor dat alle Grieken emigreren naar een land buiten Griekenland tot de geldproblemen zijn opgelost, dan mag de regering ook nog zien te kampen met een bevolkingstekort Tongue
Maar dan komt Griekenland niet van zijn schulden af, want dat moet van de belastingen. Hoe rot dat ook is voor de Grieken.

Samlan
Oud-moderator
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 24 Maart 2010, 19:53:05 »

Omdat ze ook op de rozen hebben gezeten toen alles nog goed ging. Merk overigens op dat het Griekse volk vrolijk demonstreert tegen de bezuinigingen alsof men een onschuldig slachtoffer is. De regering is hun democratische vertegenwoordiging.

Je kunt het ook anders bekijken: iemand moet sowieso boeten, want je kunt niet uit politieke overwegingen geld bijdrukken in de EU (en zelfs als dat wel kon, dan moet iemand boeten door de waardedaling van de euro). De vraag is: moet Griekenland boeten voor de fouten van Griekenland of moet de rest van de EU boeten voor de fouten van Griekenland? Andere mogelijkheden zijn er niet.
Tja, maar ik vrees dat de Eurozone ook ervoor boet als ze niets doet (als Griekenland geen steun van het IMF of van iets anders krijgt), dat is het moeilijke van de zaak. (denk maar de eerder vermeldde stabiliteit van de Euro)

Maar ergens zou ik het ook moreel gewoon niet juist vinden om hen op hun wenken te bedienen, na hun eigen wanbeleid.

Xbox Live-tag: Samlan

Blijbol
Ex-administrator
King of the hill

De blije zaak

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 24 Maart 2010, 20:00:14 »

Dit probleem wordt ook wel 'de landencrisis na de bankencrisis' genoemd. Bij de banken had je hetzelfde probleem: ook zij hadden zich zeer risicovol gedragen om hoge winsten te halen en bij hoge verliezen toch wel gered te worden omdat ze te groot zijn om om te vallen. Als je de banken vervolgend redt, stimuleer je ze alleen maar om in de toekomst nog risicovoller te worden.

Uiteraard moet de overheid nu eenmaal rekening houden met de systeemstabiliteit en bij voorkeur dus alleen rendabele reddingsinversteringen doen in banken. Ditzelfde geldt nu voor Griekenland. De kern is in elk geval: egoïstisch gedrag moet met egoïstisch gedrag beantwoord worden, anders beloon je het egoïstisch gedrag van de ander en werkt het systeem niet. Als de EU goede winst kan maken op de redding van Griekenland, ben ik akkoord, maar anders niet.
« Laatste verandering: 24 Maart 2010, 20:01:57 door Blijbol » Gelogd

Spatie Games
King of the hill

Anti-Wilders

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 24 Maart 2010, 20:01:50 »

Ik ben alleen maar akkoord als het de problemen oplost, winst is niet belangrijk.

Blijbol
Ex-administrator
King of the hill

De blije zaak

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 24 Maart 2010, 20:06:43 »

Ik ben alleen maar akkoord als het de problemen oplost, winst is niet belangrijk.
Dan geef je het signaal af: "maak gerust problemen, wij lossen het wel op". Het economisch systeem is veel simpeler dan het maatschappelijke: het enige wat je kunt stelen is geld, de enige straf die je kunt opleggen is geld, het misdrijf en de straf zijn rechtstreeks met elkaar te vergelijken en te verrekenen en als het product van straf en pakkans niet groter is dan het misdrijf, zal het misdrijf gepleegd blijven worden.

(Dit is bijvoorbeeld ook de reden dat de politie torenhoge bekeuringen uitdeelt aan overladen vrachtwagens. Als men hier mee wegkomt, is de winst die met de overtreding wordt gemaakt, namelijk ook erg hoog.)
« Laatste verandering: 24 Maart 2010, 20:10:47 door Blijbol » Gelogd

Spatie Games
King of the hill

Anti-Wilders

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 24 Maart 2010, 20:22:03 »

Ik ben non-kapitalist (anti-kapitalist), dus schuld en boete en straf van een land boeit me niet, als de mensen maar kunnen leven.

Blijbol
Ex-administrator
King of the hill

De blije zaak

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 24 Maart 2010, 21:33:00 »

Ik ben non-kapitalist (anti-kapitalist), dus schuld en boete en straf van een land boeit me niet, als de mensen maar kunnen leven.
Griekenland gedraagt zich in deze situatie wel kapitalistisch en jij laat je hier met deze houding door misbruiken. Je kunt niet in je eentje een non-kapitalist onder de kapitalisten zijn.

Samlan
Oud-moderator
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #25 Gepost op: 24 Maart 2010, 23:14:16 »

Dit probleem wordt ook wel 'de landencrisis na de bankencrisis' genoemd. Bij de banken had je hetzelfde probleem: ook zij hadden zich zeer risicovol gedragen om hoge winsten te halen en bij hoge verliezen toch wel gered te worden omdat ze te groot zijn om om te vallen. Als je de banken vervolgend redt, stimuleer je ze alleen maar om in de toekomst nog risicovoller te worden.

Uiteraard moet de overheid nu eenmaal rekening houden met de systeemstabiliteit en bij voorkeur dus alleen rendabele reddingsinversteringen doen in banken. Ditzelfde geldt nu voor Griekenland. De kern is in elk geval: ego´stisch gedrag moet met ego´stisch gedrag beantwoord worden, anders beloon je het ego´stisch gedrag van de ander en werkt het systeem niet. Als de EU goede winst kan maken op de redding van Griekenland, ben ik akkoord, maar anders niet.
Ik ga helemaal akkoord maar er zal toch wel iets moeten gebeuren denk ik. Want Griekenland redden kan dan misschien niet winstgevend zijn, het niet doen kan ons wel problemen opleveren. (tja ze zitten nu eenmaal in hetzelfde monetair stelsel als wij...) Ik ga niet beweren dat we ze daarom zomaar Griekenland op hun wenken moeten bedienen, ik geef gewoon een paar bedenkingen.

Eigenlijk zou hen uit het eurosysteem gooien misschien nog de beste oplossing kunnen zijn, als je alles zo eens op een rijtje zet...

Xbox Live-tag: Samlan

Tidob
Globale Moderator
Approaching infinity

Bekijk profiel
« Antwoord #26 Gepost op: 11 April 2010, 16:08:10 »

http://www.nu.nl/politiek/2223381/eurolanden-willen-grieken-30-miljard-lenen.html

Helaas, de EU is te soft. Tongue

Vergeet vrijheid en gelijkheid, broederschap is wat we zoeken!

Nightvision
King of the hill

Cewl.

Bekijk profiel
« Antwoord #27 Gepost op: 11 April 2010, 19:24:14 »

Veel keus is er nooit geweest, aangezien je niet zomaar een land uit een munteinheid zet. Er zou hoe dan ook (erge?) inflatie optreden.

marcoo
Just the few of us

Bekijk profiel
« Antwoord #28 Gepost op: 12 April 2010, 15:25:43 »

Maar ze hadden wel wat meer eisen mogen stellen.
Bijv. Griekenland geen stemrecht totdat ze weer onder de 3% zitten en hun schulden hebben afbetaald.

Watmoetikdoen??
Globale Moderator
Approaching infinity

Bekijk profiel
« Antwoord #29 Gepost op: 02 Mei 2010, 20:18:45 »

Inmiddels is het zo dat Griekenland miljarden steun krijgt, als het ook miljarden kan bezuinigen. Verschillende partijen zoals de PVV en TON vinden dat Nederland (en Duitsland) uit de Euro moeten stappen.

Wat vinden jullie?

Advertenties
Pagina's: 1 [2] 3
  Print  

Ga naar: