GMOT
Nieuws:

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
20 November 2017, 04:45:17

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Poll
Vraag: moet een extern leger president Gbagbo afzetten?
Ja
Nee
Weet ik niet
Hangt er van af

Pagina's: 1 [2]
  Print  
Advertenties

robbertzzz
Infinity

Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 17 April 2011, 00:10:15 »

... Zei hij zes dagen later...

creator_AWS
Pretty addicted

Whovian

Bekijk profiel
« Antwoord #16 Gepost op: 17 April 2011, 09:39:55 »

...na een tijdje niet meer naar dit topic gekeken te hebben...
anyways, ik denk dat deze discussie nu wel afgelopen is...

PHP*MySQL*HTML*Java*JavaScript*GML*CSS*C++*Python

wannabe_god
King of the hill

WBG

Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: 18 April 2011, 14:16:22 »

Ik denk dat "Gbagbo in Ivoorkust" nu wel afgelopen is, maar dan heb ik het over de persoon en niet per s over de discussie rondom de recente ivoriaanse verkiezingen.

Wat de discussie zelf betreft, kan ik nog wel een paar punten bedenken...

Hoe loopt het af voor de supporters van Gbagbo? Hoe staat het met hun rechten onder Ouattara's regime?

En interessanter: Wat is nu precies de reden om Gbagbo af te zetten en Ouattara te geloven? Zoals ik in mijn vorige reactie aangaf, hebben beide kandidaten een meerderheid volgens een verschillende waakhond-organistatie.

Gbagbo baseert zijn aanspraak op presidentschap op de uitslagen van het CC; Ouattara op die van het CEI. Voor beide instanties zijn sporen van mogelijke corruptie te vinden. De enige objectief vast te stellen meerderheid die Ouattara dus heeft is een meerderheid in de internationale gemeenschap.

Hoe komt de internationale gemeenschap op de hand van Ouattara?
Waarom vielen er ineens buitenlandse troepen ivoorkust binnen? Er zijn in Afrika wel meer dictators op onwettige gronden aan de macht, waarom valt daar geen grootmacht binnen?

Was Gbagbo hier zo fout bezig, of heeft Ouattara misschien machtige vrienden die hem een handje helpen? Zouden zijn eerdere posities als bijv. vice-gouverneur van de Central Bank of West African States en directeur van het Afrika Departement bij het Internationaal Monetair Fonds hebben bijgedragen aan de gedrevenheid van de westerse inmenging in Ivoorkust?

Geruchten dat Ouattara door de Franse president Sarkozy persoonlijk zou zijn getrouwd (toen die laatste nog burgemeester was), worden door de media als vals afgedaan, maar dat Ouattara franse vrienden in hoge kringen heeft is niet te ontkennen. (Vrienden als de herhaaldelijk voor corruptie veroordeelde zoon van een franse ex-president, Jean-Christophe Mitterrand, meermalen veroordeeld wegens fraude, corruptie en wapenhandel)

Wat denken jullie er van? Heeft de internationale gemeenschap Ouattara op basis van vriendjespolitiek uitgekozen? Of was er echt wat mis in de organisatie die Gbagbo aanhaalde? (het Conseil Constitutionel)

En als het CC echt corrupt was en Gbagbo op die gronden is afgezet, waarom heeft er nog niemand bewijs gepubliceerd over de corruptie van n van beide waakhonden? Of is er geen bewijs beschikbaar?
Als er geen bewijs is, heeft de internationale gemeenschap op basis van aannames danwel vriendjespolitiek (waarin dat laatste me aannemelijker lijkt) een land aangevallen en een president afgezet.

Op papier had Gbagbo immers de verkiezingen gewonnen: van de 2 waakhonden die de resultaten zouden publiceren, heeft de enige die dat vr de deadline gedaan heeft, Gbagbo als winnaar uitgeroepen.

Het enige tegen-argument dat ik hiervoor gevonden heb zijn geruchten over eventuele corruptie van het CC en de voorkeur van de internationale gemeenschap voor Ouattara.

Maar zijn geruchten en voorkeuren tegenwoordig reden genoeg om een land binnen te vallen en de president te arresteren? Heeft de internationale gemeenschap volgens jullie genoeg gedaan om de legitimiteit van Ouattara's presidentschap te controleren?
« Laatste verandering: 19 April 2011, 07:19:16 door wannabe_god » Gelogd

creator_AWS
Pretty addicted

Whovian

Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 19 April 2011, 14:58:05 »

mee eens, daarom heb ik de titel aangepast

PHP*MySQL*HTML*Java*JavaScript*GML*CSS*C++*Python

wannabe_god
King of the hill

WBG

Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 07 Mei 2011, 03:23:36 »

Ouattara is nu officieel bedigd als Ivoriaans president. Het is 100% zeker dat het eerlijk is gegaan, want na Gbagbo's arrestatie heeft de CC de verkiezingsuitslag even aangepast zodat Ouattara de meeste stemmen had. (bron)

Zijn er meer mensen die het doodnormaal vinden om na de verkiezingen de uitslag aan te passen?

robbertzzz
Infinity

Bekijk profiel
« Antwoord #20 Gepost op: 07 Mei 2011, 14:53:41 »

Wel als je daarmee van een verschrikkelijke dictator afkomt.

wannabe_god
King of the hill

WBG

Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: 07 Mei 2011, 16:04:54 »

Die "verschrikkelijke dictator" was begin april al gearresteerd door het Franse leger.

Deze actie was niet bedoelt om van een dictator af te komen, maar om de van genocide beschuldigde Ouattara aan de macht te helpen. Bij de ICC loopt een vooronderzoek naar de door VN-strijdkrachten gevonden massagraven.

Forces loyal to President-elect Alassane Ouattara killed hundreds of civilians, raped more than 20 alleged supporters of his rival, Laurent Gbagbo, and burned at least 10 villages in Cte d'Ivoire's far western region, Human Rights Watch said today.

Tidob
Globale Moderator
Approaching infinity

Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 10 Mei 2011, 15:34:02 »

http://www.nu.nl/buitenland/2511042/vn-treffen-68-lijken-voetbalveld-ivoorkust.html
Bah. Lips Sealed

Vergeet vrijheid en gelijkheid, broederschap is wat we zoeken!

Tommy9119
Approaching infinity

It's going to be yuge.

Bekijk profiel
« Antwoord #23 Gepost op: 18 Januari 2016, 09:43:23 »

Wat is hier nu eigenlijk mee gebeurd ik hoor er nooit meer iets van

Lord Tommy of Sealand.

StefannafetS
Approaching infinity

Bekijk profiel
« Antwoord #24 Gepost op: 18 Januari 2016, 12:07:22 »

Wat is hier nu eigenlijk mee gebeurd ik hoor er nooit meer iets van