GMOT
Nieuws:

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
20 November 2017, 04:50:34

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 15
  Print  
Advertenties

kaas1
Infinity

LeesMij.txt

Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 22 Oktober 2013, 18:18:26 »

deze dan...

Maarja ik heb nog nergens een overtuigende uitleg gezien waaróm zwarte piet racistisch zou zijn. Iemand?

Tidob
Globale Moderator
Approaching infinity

Bekijk profiel
« Antwoord #16 Gepost op: 22 Oktober 2013, 18:19:50 »

Nou ja volgens mij is het oorspronkelijke idee van Sinterklaas dat alle pieten voor hem werken, als in slaven. Tongue Maar dat weet ik niet zeker, leek me alleen logisch.

editttt
https://www.facebook.com/StopWitteKerst
Cry
« Laatste verandering: 22 Oktober 2013, 18:28:10 door Tidob » Gelogd

Vergeet vrijheid en gelijkheid, broederschap is wat we zoeken!

SLiV
King of the hill

Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: 22 Oktober 2013, 18:46:00 »

Sommige Amerikanen vinden Zwarte Piet racistisch omdat in het Amerikaanse verleden blackface een karikatuur was; het waren blanken en zwarten die overdadig veel zwarte make up droegen, rode lippen hadden en in gebroken engels hele domme dingen deden. Dat is racistisch ja. Als zo'n Amerikaan een Zwarte Piet ziet, ziet hij een blackface en gaat hij er van uit dat Zwarte Piet ook een karikatuur is, terwijl dit (vandaag de dag) niet waar is.

Het is net zoiets als swastika's; daarmee moet je ook niet door de straten van Berlijn gaan lopen, maar dat betekent niet dat de VN op een soort beeldenstormtocht langs indiaase en oud-griekse tempels moet gaan. De Duitsers (en in zekere mate de hele EU) heeft nare associaties bij de swastika, maar dat is geen reden om het gebruik van de swastika in andere landen te verbieden.

Het is duidelijk dat Zwarte Piet in andere landen niet in de smaak zou vallen, en ik pleit er dan ook absoluut niet voor om deze traditie buiten de Nederlandse grens te vieren.

Nou ja volgens mij is het oorspronkelijke idee van Sinterklaas dat alle pieten voor hem werken, als in slaven. Tongue Maar dat weet ik niet zeker, leek me alleen logisch.
Nee, het waren juist vrijgekochte slaven, die vrijwillig voor Sinterklaas bleven werken.

Citaat
Dit, dames en heren, heet nou satire. Wink

Tidob
Globale Moderator
Approaching infinity

Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 22 Oktober 2013, 19:00:56 »

Dit, dames en heren, heet nou satire. Wink
Dat had ik wel door, maar dit is zo'n zwakzinnige vorm van satire, dat ik betwijfel of de meeste mensen die die pagina liken het woord satire überhaupt kennen.

De boodschap van die pagina is een beetje, "alle zwarten vinden Sinterklaas racistisch, dus vinden wij Nederlanders witte kerst racistisch (hi hi hi)". Terwijl er eigenlijk niets racistischer is dan "alle zwarten" over één kam scheren.

Nee, het waren juist vrijgekochte slaven, die vrijwillig voor Sinterklaas bleven werken.
Ah, weer iets geleerd.

kaas1
Infinity

LeesMij.txt

Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 22 Oktober 2013, 19:03:58 »

Nee het "alle zwarten"-gedeelte zit je er nou zelf bij te verzinnen. De mensen van die pagina zeggen hoogstens "mensen vinden zwarte piet racistisch omdat hij zwart is".

Double U
King of the hill

Bekijk profiel
« Antwoord #20 Gepost op: 22 Oktober 2013, 19:08:23 »

gmfreaky
Pretty addicted

koei

Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: 22 Oktober 2013, 19:15:06 »

Maar zwarte piet ontmoedigt juist racisme, want kinderen leren dat zwarte mensen heel aardig zijn en lekkers geven en zo Shocked

-Robin

kaas1
Infinity

LeesMij.txt

Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 22 Oktober 2013, 19:16:28 »

Alsof alle zwarte mensen lekkers geven Roll Eyes

Tidob
Globale Moderator
Approaching infinity

Bekijk profiel
« Antwoord #23 Gepost op: 22 Oktober 2013, 19:17:41 »

Nee het "alle zwarten"-gedeelte zit je er nou zelf bij te verzinnen. De mensen van die pagina zeggen hoogstens "mensen vinden zwarte piet racistisch omdat hij zwart is".
Nou ja, misschien ben ik teveel gefocust op racisme door die links en quotes die net gepost werden... Die pagina zegt inderdaad nergens dat alle zwarten Sint racistisch vinden. Maar al die reacties op Facebook, die hier net ook werden aangehaald, die zeggen iets anders. Tongue

plaatje
Volgens mij doen de meeste mensen met diabetes* niet aan het suikerfeest. Ik zie meer vette blanke mensen dan vette moslims. Kiss

*diabetes door veel ongezond vreten, niet door andere oorzaken
« Laatste verandering: 22 Oktober 2013, 19:21:36 door Tidob » Gelogd

gmfreaky
Pretty addicted

koei

Bekijk profiel
« Antwoord #24 Gepost op: 22 Oktober 2013, 19:21:03 »

Alsof alle zwarte mensen lekkers geven Roll Eyes

geen snoepjes van vreemden aannemen Angry

-Robin

SLiV
King of the hill

Bekijk profiel
« Antwoord #25 Gepost op: 22 Oktober 2013, 19:28:15 »

De boodschap van die pagina is een beetje, "alle zwarten vinden Sinterklaas racistisch, dus vinden wij Nederlanders witte kerst racistisch (hi hi hi)".
Nee, dat is helemaal niet de boodschap van de pagina.

Het idee is juist dat niet-blanken de term "witte kerst" racistisch zouden vinden, of, nog leuker, dat VN mensen zouden denken dat niet-blanken dat racistisch zouden vinden.

Maar inderdaad, het is een beetje Poe's law; het is een beetje dom om zo'n vorm van satire op facebook te zetten, aangezien het gemiddelde intelligentieniveau van facebookgebruikers uitermate laag is.

Iemand01.
Approaching infinity

Bekijk profiel
« Antwoord #26 Gepost op: 22 Oktober 2013, 19:39:04 »

Als we nou zwarte pieten gewoon wat zwarte vegen geven op hun gezicht ipv helemaal zwart schminken en afspreken dat iedereen stopt met zeuren Grin

amahoola
Pretty addicted

[ɑmə'hula]

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 22 Oktober 2013, 20:26:21 »

deze dan...

Maarja ik heb nog nergens een overtuigende uitleg gezien waaróm zwarte piet racistisch zou zijn. Iemand?
ik snap hem zoizo niet Sad

-=| HTML | CSS | PHP | MySQL/PDO | JS | jQuery | Linux | Java | C# |=-

SLiV
King of the hill

Bekijk profiel
« Antwoord #28 Gepost op: 22 Oktober 2013, 20:36:57 »

Als we nou afspreken dat iedereen stopt met zeuren
Goed plan.

Samlan
Oud-moderator
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #29 Gepost op: 22 Oktober 2013, 22:38:45 »

Er mag mij echt iemand eens uitleggen waarom zwarte piet nu ineens een probleem moet zijn? Het is toch gewoon een traditie die kinderen generaties lang een leuke tijd bezorgt. En nu opeens zouden we overdreven politiek correct gaan doen? Bovendien is zwarte piet gewoon zwarte piet en doet het feit dat hij zwart is er ook weinig toe, zo is de traditie nu eenmaal. Moet er nu tegenwoordig echt achter alles iets worden gezocht? Bovendien vestigen ze er zo juist de aandacht op, terwijl er anders waarschijnlijk niemand enige associatie maakt...

Xbox Live-tag: Samlan

Advertenties
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 15
  Print  

Ga naar: