GMOT
Nieuws:

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. 27 November 2020, 09:32:32

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 11 12 [13]
  Print  
Advertenties

lucb1e
Approaching infinity

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #180 Gepost op: 12 Augustus 2020, 20:28:23 »

Bump!

Doet hier nog iemand aan OpenStreetMap?

Korte update:

- Ik ben nu moderator in Telegram groepen (als je Telegram hebt moet je https://t.me/osm_nl of https://t.me/openstreetmaporg eens joinen) en werk nog met enige regelmaat aan de kaart.

Mijn bijdragen zijn een beetje op en af, maar 2020 is nog niet uit Wink

- Mijn slaapritme is onveranderd
OSM:
GMOT:

- Het aantal punten en wegen dat dagelijks wordt toegevoegd, blijft rustigaan groeien.

- Het aantal punten/wegen dat elke contributor bijdraagt is ongeveer gelijk, er zijn gewoon steeds meer mensen die meedoen.

- Pokémon Go, Tesla, enz. gebruiken OSM data en daar zien we best een aantal mensen vanaf komen. "Hey mijn auto kan niet over de weg naar me toe rijden, hmm, oh de weg staat niet in de data, laat ik die even... en daar mist een stukje gras... en daar een winkel..." Cheesy

- Zoals in de topicstart gesteld moet ik nog altijd de eerste kaartvandalist tegenkomen. Alle foute edits die ik tot nochtoe gezien heb zijn zover ik me herinner onbewuste fouten. Ik zie natuurlijk niet alles, maar toch hè.

- Bedrijven als Tesla, Facebook, Apple, enz. bewerken ook de kaart. Het is bij lange na niet de meerderheid, maar het is wel een aantal procenten. Deze data is natuurlijk vrij voor iedereen bruikbaar, dus niet zoals TomTom of Google die ook aan de virtuele weg timmeren en in hun silo opslaan.

- TomTom en Microsoft/Nokia kaarten worden nog steeds verkocht. Ik bedoel, wtf, alle nieuwe auto's die ik zie met navigatie hebben een van die twee. Hoelang gaan ze dit nog volhouden? Ze krijgen belachelijk hoge licentieinkomsten terwijl hun data veel slechter is dan OpenStreetMap, en vervolgens is kaartupdates ook nog een probleem dus als er drie maanden later een nieuwe weg bij jou in de buurt is wordt je daar mooi omheen geleid. En dan krijg je bij de volgende onderhoudsbeurt een kaartupdate... en dan staat het er nog steeds niet in! De openstelling is inmiddels jaren geleden, ze hadden in plaats van achteraf niks doen ook vooraf niks kunnen doen in kunnen stellen dat de weg op datum X open gaat. Je hoeft dat echt niet af te wachten. Maargoed, daar heb je dan de OSM-vrijwilligers voor, die hebben er tenminste lol in om het op de minuut goed te doen Smiley
(Ik stond daar de volgende ochtend naar de kaart te kijken, alles al gedaan Sad.)

- Het gaat zo goed, dat de tiles op https://openstreetmap.org al maanden behoorlijk overvraagd zijn. Random bedrijven stellen gewoon tile.openstreetmap.org als de tile server in, want die werkt toch wel en is lekker gratis, dus zo heb je taxibedrijven (webinterface, app-interface) die tiles opnieuw laden elke keer dat een van hun taxi's beweegt (je weet hoe dat zit met die taxi's, ze bewegen nogal eens)... Niet handig, maar het is lastig op te lossen. Maar natuurlijk is OSM een database en geen plaatjesdienst, dus technisch gezien zouden we ook gewoon zonder kunnen. Je moet alleen een andere front-end vinden voor wat je van de kaart wil gebruiken.

- Een vraagstuk is hoe OSM nu verder gaat, nu dat het heel langzaam wat uit de kluiten begint te wassen en tegelijkertijd steeds meer bedrijven overstappen en bijdragen (meestal in die volgorde). Ik speculeer een beetje, maar steeds vaker hoor ik over schaalproblemen en dat we niet eens de inkomsten hebben om een groot genoege set tile servers te kopen, laat staan sysadmins te betalen voor hun werk.

- Als je een server met bandbreedte of rekenkracht overhebt, een caching server of een rendering server is zeer gewild bij het operations team! Of samen een server huren en kosten delen ben ik ook voor in (voor mij alleen is het wat te duur).

- Ik herinnerde me net random pas dat tileservers tekort zijn en ik hier een oproep toe kan voegen. Het was niet bedoeld als "bump we hebben hulp nodig", ik ben gewoon benieuwd wie er nog meer meedoet Smiley

amahoola
Pretty addicted

[ɑmə'hula]

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #181 Gepost op: 05 November 2020, 00:37:51 »

Dit is niet als reactie op jouw bericht, maar ik wil wel even zeggen dat OSM zo ver is gekomen. Tegenwoordig kan ik op scouting terreinen de paden en kampvuurkuilen vinden. Ook staan de nummers van klaslokalen op de kaart. Ik ben echt verbaast over de hoeveelheid data waar OSM uit bestaat en de uren tijd en moeite die mensen er in steken. Ik hoop wel dat het goed zal gaan met die tilingservers, want een service als deze zou zonde zijn om weg te gaan.

lucb1e
Approaching infinity

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #182 Gepost op: 05 November 2020, 22:41:39 »

"De uren tijd en moeite die mensen erin steken", klopt, maar bedenk ook dat het ook gewoon leuk en hobby is. Ik denk dat het niet onvergelijkbaar met minecraft of factorio is maar dan dat je iets echts samen bouwt Smiley

Iemand in de openstreetmap telegram chat zei recent iets interessants:
Citaat van: Eugene Alvin Villar
Well in fact, of the 5 Big Tech companies, only Google isn't using OSM:

1. Apple is using OSM data in its Maps app/service and has a data team doing mapping in OSM.
2. Amazon is using OSM data, hosting OSM data for its AWS customers, and also has a team doing mapping in OSM (mostly driveways).
3. Microsoft/Bing is using OSM data in Bing Maps, provided AI-derived building footprints that can be added to OSM, and Bing is a Gold Corporate Member of the OSM Foundation.
4. Facebook is using OSM data (via Mapbox) to power the maps in its website and apps (though attribution is missing in several cases), has developed the RapiD editor and initiated the Map With AI project to create AI-derived road data that can be added to OSM, and is also a Gold Corporate Member of the OSM Foundation.

En Tesla kan daar ook bij, weet niet waar hun aandelenkoers op staat en of ze bij de big 10 of iets dergelijks horen maar de merknaam is wel vergelijkbaar bekend en hun auto's draaien ook op openstreetmap. Het verhaal dat ik hoorde was dat mensen al snel opmerkten dat de auto zelfstandig naar je toe kan rijden alleen op parkeerplaatsen waar de parkeerbanen (parking aisles) op openstreetmap stonden, dus daar gingen mensen al snel mee aan de slag Cheesy

een service als deze zou zonde zijn om weg te gaan.
Nah dat gebeurt sowieso niet, om verschillende redenen:
  • Als het echt te duur zou worden en niemand zou bijspringen, zouden we strikter moeten worden in wie de tile server mag gebruiken zodat het echt de demo blijft zoals het bedoeld was.
  • Er zijn ook nog altijd tile servers van lokale groepen (http://openstreetmap.nl, https://www.openstreetmap.de/karte.html, https://osm-fr.github.io/osm-fr-front-map/index.html, enz.)
  • Als we helemaal kappen met tile servers hosten, dan bestaat OpenStreetMap nog altijd. Het doel van het project is de data, niet hoe je die vervolgens in een afbeelding weergeeft (rendert). De standaardweergave toont zo ongeveer alles wat erin zit maar daarmee ook niks op een uitzonderlijk goede of mooie manier. Het is eigenlijk aan de data-gebuikers zelf, de mensen die kaarten maken zoals MapBox / Facebook / Tesla / de Duitse NS (DB) / WheelMap (rolstoelgebruikers) / OpenRailwayMap, om de data weer te geven op een manier nuttig voor hun klanten of hun gebruikers.

Leuk om te horen dat er bij jou in de buurt actieve mappers zijn. Nederland is ook een leuk land om aan te werken (vind ik in ieder geval): het is al behoorlijk compleet door data-donaties en overheidsdata, dus je kunt als individu met enige moeite best wel dicht bij perfect komen voor een wijk of dorp.

Andere landen zijn natuurlijk op een andere manier weer leuk.
België kun je nog behoorlijk veel huizen op de kaart zetten en een dorp omtoveren van "hier is een woongebied" (enkel buitenlijn ingetekend) naar een aardig gevulde kaart.
Minder dicht bevolkte gebieden zoals Argentinië of Amerika is ook veel te doen, daar missen zelfs veel rivieren en wegen.
Of natuurlijk Noord Korea, daar is de eigen bevolking met wel andere dingen bezig maar hulporganisaties (die het ook druk zat hebben) kunnen de kaartgegevens goed gebruiken. Dat laatste project wordt overigens geleid door een Nederlander Smiley

Advertenties
Pagina's: 1 ... 11 12 [13]
  Print  

Ga naar: