Mijn groep van 3 personen deed er 10 uur over om hun personages te maken en moesten nog foto's maken van de relevante Player's Handbook pagina's om thuis nog wat beslissingen te maken. Voor ons is dat oké omdat wij wanneer we spelen meerdere sessies van 10 uur per stuk hebben binnen enkele weken, maar als je kortere sessies hebt kom je nergens op die manier. 3-5 uur per sessie is de norm over het algemeen.
Zelf een personage maken is inderdaad al een goede manier om tijd te besparen tijdens het spelen. Nog meer tijdsbesparing zou zijn om alvast een "level up" klaar te hebben liggen, dat je je character sheet even in een kwartiertje kan aanpassen omdat je al weet wat je wil.
Voor het maken van een personage kun je de gratis
basic rules gebruiken, maar daar zitten niet alle races/classes/sub-classes/backgrounds/spells in.
The Player's Handbook heeft wel alles (of de basis, er is ondertussen in andere boeken af en toe een extra race of subclass toegevoegd, maar zo ver zou ik niet gaan, eerder bewaren voor wanneer je echt iets nieuws wil proberen in een verre toekomst) maar is een flink boek met een prijskaartje. Dus als een kleine greep uit de opties voldoende is gebruik de gratis PDF (het zijn over het algemeen de wat speciale dingen zoals het Dragonborn ras die niet in de gratis PDF zitten).
Het handboek en de gratis PDF hebben beiden een 'step-by-step guide' voor het maken van een personage, maar ik kwam er als beginner niet uit. Zoek character creation guides op internet zoals
deze. Geen zijn perfect, maar de meeste zijn handiger dan het handboek vind ik.
De
character sheets zijn ook gratis te downloaden op de officiële website, inclusief pre-made characters als het je niet zoveel uitmaakt wat voor rol je speelt. Waarschijnlijk was een selectie van dit soort personages om uit te kiezen een goed idee geweest voor je scouting.
Dan zijn er wel een paar dingen die een beetje aan de regels van de Dungeon Master liggen en je misschien opnieuw moet doen als je DM er anders over denkt. Bijvoorbeeld het "rollen" voor stats. Sommige DM's zullen je laten rollen voor een specifieke stat (wat betekent dat je pech kunt hebben door laag te gooien voor intelligence terwijl je een spellcaster bent bijvoorbeeld), sommigen laten je rollen voor 6 stats maar zelf kiezen welk getal bij welke stat hoort (dit doe ik), en anderen gebruiken een standaard set aan stats je mag verdelen en speelt geluk helemaal geen rol. Maar over het algemeen is het het beste om een personage voorbereid te hebben ja, dat soort kleine aanpassingen zijn makkelijk te doen (altijd met potlood schrijven).
Hopelijk kun je hiermee verder.