GMOT
Nieuws:

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. 19 Maart 2019, 08:43:19

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3
  Print  
Advertenties

Tomboman
So far, so good

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 16 December 2014, 17:35:34 »

Hoi hoi,

Ik heb deze week een mysterieus probleem gehad.
Op mijn dropbox zijn opeens alle mappen verdwenen die de naam 'controllers' hadden.

Dit betekent dat ik meer dan 2.000 bestanden kwijt ben!

Normaal is dit op te lossen via de dropbox website, door verwijderde bestanden te herstellen. Maar hier stonden deze niet tussen.

Ik heb contact gehad met dropbox, die zien ook dat de bestanden (ongeveer een week geleden) verwijderd zijn, maar kunnen deze ook niet herstellen.

Nu ben ik voor meer dan 200 uur aan programmeerwerk kwijt.

En dat brengt me tot de volgende vraag:
Hoe kan je bestanden veilig opslaan, zodat je ze nog onmogelijk kwijt kan raken?

djekkoo
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 16 December 2014, 17:38:18 »

Niet devven in je backup? Tongue

Je hebt het recht brutaal te zijn, op voorwaarde dat je weet waarover je spreekt - Goethe

kaas1
Infinity

LeesMij.txt

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 16 December 2014, 17:38:43 »

Wtf.

blacksmid
Just the few of us

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 16 December 2014, 17:40:15 »

git en raid arrays.

Wel vreemd dat de bestanden zomaar verdwenen zijn en dat dropbox ook geen backup heeft.. Beetje matig. Als je geen 3rd party met je backups kan vertrouwen moet je dat dus zelf gaan doen. Koop een paar enterprise grade HDD en zet ze in RAID.

MBeentjes
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 16 December 2014, 17:52:39 »

Git en inderdaad raidarrays.

Goudewup
Pretty addicted

Viva la resistance!

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 16 December 2014, 18:05:59 »

Git en raidarrays op verschillende fysieke locaties

ericlegomeer
King of the hill

http://xkcd.com/386/

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 16 December 2014, 20:04:19 »

Wel vreemd dat de bestanden zomaar verdwenen zijn en dat dropbox ook geen backup heeft.. Beetje matig. Als je geen 3rd party met je backups kan vertrouwen moet je dat dus zelf gaan doen.
Er staat als het goed is gewoon vermeld in de gebruikersvoorwaarden van Dropbox dat dat kan gebeuren Roll Eyes Ik ben sowieso al een beetje klaar met Dropbox, maar ik zal jullie de rant besparen ^^

Waar ik eigenlijk voor kwam, is de nodige opmerking: RAID != backup. Wat hierboven geroepen wordt, heeft een zekere nuance nodig. Ga niet zomaar wat schijven in je desktop erbij gooien en in RAID zetten, want dat kan vervolgens alsnog verkeerd aflopen c: Stroomuitval much? Er komt wat meer bij kijken als je er wrkelijk een veilige backupomgeving van wilt maken. Je moet je echter afvragen of dat het geld allemaal waard is Wink

Het beste advies en goedkoopste blijft (volgens mij) om zelf (handmatig en) regelmatig backups te maken waarbij je ook oudere backups bewaart en zorgt dat niet al je backups met het origineel op dezelfde locatie zijn. Op die wijze ben je beschermd tegen brand, diefstal, et cetera. Mocht er een backup corrupt raken, heb je ook nog andere backups liggen om misschien niet alles helemaal te herstellen maar het is beter dan alles kwijt te zijn Smiley

Qua meerdere locaties kun je denken aan eenvoudig een externe hardeschijf bij vrienden of familie onderbrengen. Als Nederland dan onder water komt te staan, heb je misschien wel nog een probleem, maar ik denk dat je dan wel andere zorgen aan je hoofd hebt.

Je kunt bijvoorbeeld samen met een vriend ieder dezelfde externe hardeschijf aanschaffen en deze iedere week (bijvoorbeeld) omruilen met van een ieder jullie laatste backup erop. Zo blijft de laatste backup niet lang in de buurt van het origineel en kun je die herstellen indien nodig. Mocht de hele schijf de geest geven, heb je nog een schijf waar nagenoeg hetzelfde op staat. Dit vereist natuurlijk een zekere discipline en vertrouwen in je medemens (encryptie much?), maar het lijkt me een vrij goede (en goedkope) manier om je bestanden veilig te stellen.

Maar vooral dit:
Niet devven in je backup? Tongue

Laloeka
King of the hill

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 16 December 2014, 20:23:27 »

Dropbox is pure haat. Letterlijk. Het verpest bestanden bij de minste synchronisatiefout, het negeert mappen, bestanden, etc.
maar ik zal jullie de rant besparen ^^

Alternatief:

Bittorrent Sync. Hiermee houdt je zelf controle over al je bestanden doordat je zelf alles host. Er zijn inmiddels ook bedrijven die je BTSync serverruimte aanschaffen, maar dan kun je net zo goed bij Dropbox blijven (behalve dat BTSync beter functioneert). BTSync heeft bij mij wat issues met grote bestanden (> 4GB) maar die staan toch niet op mijn gesynchroniseerde partitie. Een nadeel is dus dat je serverruimte nodig hebt om een kopie van al je data op te slaan.

BTSync is geen backup

Als je één bestand verwijderd wordt het direct doorgevoerd op alle online apparaten. Het is enkel, net als Dropbox, een methode om bestanden eenvoudig[citation needed] over te zetten naar al je andere apparaten.

Voor back-ups zou ik het 3-2-1 systeem aanraden:
Citaat
At least three copies,
In two different formats,
with one of those copies off-site.

Drie kopieën zijn dus drie fysieke kopieën. Het liefst niet eens op hetzelfde systeem aangesloten.

Twee formaten: Stel dat al je backups op een HDD staan, dan kunnen ze in één klap kapot gaan door een grote magneet of wat dan ook. Door een van de kopieën op DVD te branden (of wat dan ook), voorkom je zo'n zwakte. Deze regel lijkt me pas belangrijk als het gaat om gegevens die je onder geen enkele omstandigheden mag verliezen, niet per se voor de foto's van je hond (beoordeel dat zelf Tongue)

Een off-site kopie: Spreekt voor zich, minstens een van de kopieën is niet op dezelfde fysieke plaats als de anderen. Leg hem bij je oom in de kast of bij je ouders op zolder. Let op dat zo'n off-site backup snel outdated raakt als hij niet regelmatig geüpdatet wordt. Als iemand je serverruimte aanbied kun je daar natuurlijk een off-site backup van maken.

Nog een tip: zorg dat je backups encrypted zijn, maar dan je geen ingewikkelde keyfiles nodig hebt om deze encryptie te breken (afhankelijk van hoe belangrijk het is dat de gegevens geheim blijven). Een "simpel" wachtwoord lijkt me voldoende om de interesse bij de meeste mensen weg te nemen. Wil je echter dat de AIVD er niet in kan, dan zal dat waarschijnlijk niet volstaan Smiley
« Laatste verandering: 16 December 2014, 20:32:37 door Laloeka » Gelogd

-------

cupcoffee
Flying high

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 16 December 2014, 21:14:47 »

Je data elke dag op een tape laten schrijven die vervolgens om 16:00 uur naar je met beton bewapende tuinhuisje word gebracht.

Sunnywout
Infinity

speel mijn game

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 16 December 2014, 21:23:47 »

Ik back-up iedere dag om 4:00 AM automatisch mijn webserver en daarmee ook mijn projecten. Dat gaat naar een externe HDD aan de server. Ook maak ik eens in de zoveel tijd een back-up op DVD van de webserver, die daarna naar een andere locatie gaat. Gelukkig is Seagate bij mij nog altijd heerlijk betrouwbaar dus heb ik ze nooit nodig gehad ^^.

shitposting is a lifestyle, not a disease

Ant-99
King of the hill

Speurneus in wording

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 07 April 2016, 15:01:15 »

Ik zou graag op deze discussie terugkomen. Hebben jullie een backupplan? Ik zou graag mijn data meer veilig stellen maar er zijn zoveel verschillende mogelijkheden..

Voor eeuwig opgescheept met deze avatar. Er is iets fout gegaan bij het wegschrijven van je bijlage, probeer het alsjeblieft nog eens.

(RIP)

Maarten
Approaching infinity

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 07 April 2016, 15:11:43 »

Ik heb een NAS met twee HDDs in een RAID1 array. Alle belangrijke dingen staan daarop.

Ant-99
King of the hill

Speurneus in wording

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 07 April 2016, 15:27:58 »

Ik heb altijd gehoord dat RAID geen backup is tho. Als mijn moeder morgen beslist om haar belangrijke dingen te verwijderen (niet de eerste keer) heb ik problemen :/.

Voor eeuwig opgescheept met deze avatar. Er is iets fout gegaan bij het wegschrijven van je bijlage, probeer het alsjeblieft nog eens.

(RIP)

Sunnywout
Infinity

speel mijn game

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 07 April 2016, 15:29:00 »

Ik heb altijd gehoord dat RAID geen backup is tho. Als mijn moeder morgen beslist om haar belangrijke dingen te verwijderen (niet de eerste keer) heb ik problemen :/.
RAID voorkomt (een beetje) dat n datalocatie stuk is als n van de onderdelen ervan dood gaat. Zorg voor twee back-up locaties, die incrementeel dingen opslaan.

shitposting is a lifestyle, not a disease

Ant-99
King of the hill

Speurneus in wording

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 07 April 2016, 17:38:38 »

Hebben jullie een specifieke aangeraden interval? Momenteel schrijf ik elke twee weken een rsync weg, maar ik heb het gevoel dat dat wat weinig is.

(RIP)

Advertenties
Pagina's: [1] 2 3
  Print  

Ga naar: