GMOT
Nieuws:

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. 19 Mei 2019, 16:09:25

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 [2] 3
  Print  
Advertenties

RA
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 21 November 2015, 15:42:18 »

MVC is echt totaal iets anders wat hier helemaal niks mee te maken heeft.

Toch wel,de functie van CSS is om opmaak van data los te maken. Besturende code draait altijd in JS.

MVC is oorspronkelijk een backend pattern, maar ook zeker van toepassing op frontend.

Goudewup
Pretty addicted

Viva la resistance!

Bekijk profiel
« Antwoord #16 Gepost op: 21 November 2015, 15:54:16 »

Maar HTML bevat per definitie ook al een deel van de view. En eigenlijk houd je het helemaal niet gescheiden en is het helemaal geen MVC.

Maarten
Approaching infinity

Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: 21 November 2015, 15:55:16 »

*knip*
Code:
<main>
   <article>
      <hgroup>
         <h1>Title</h1>
         <h2>
         Subtitle</h1>
      </hgroup>
      <p>Mijn verhaal</p>
   </article>
</main>

<hgroup> is trouwens al een tijd geen HTML5 element meer.

RA
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 21 November 2015, 16:04:17 »

Maar HTML bevat per definitie ook al een deel van de view. En eigenlijk houd je het helemaal niet gescheiden en is het helemaal geen MVC.

Goede html bevat enkel gestructureerde informatie, zonder hints naar hoe dit gepresenteerd wordt. In de praktijk wordt dit helaas te weinig toegepast maar dat is wel de schoonste implementatie.

De HTML informatie (Model) kun je presenteren met een view CSS) per media. Of dat nou mobiel, desktop, smartwatch of print is. De informatie blijft hetzelfde. De logic (Controller) wordt in JavaScript  toegepast, waar weer andere patterns gaan spelen.

Ik ben prima op de hoogte dat HTML en MVC zelden in een zin genoemd worden maar in feite is het precies dat. Dat bootstrap dit bijvoorbeeld niet toepast zegt meer over Bootstrap dan HTML.

RA
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 21 November 2015, 16:05:27 »

Ha! Helemaal gemist. Gebruik het ook nooit (puur voor het voorbeeld) maar idd, dat is onjuist.

Sunnywout
Infinity

speel mijn game

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 21 November 2015, 16:26:38 »

RA, HTML als MVC benaderen heeft alleen zin als je praat over "hoe bouw ik een browser". In de praktijk kun je beter uitleggen "je gebruikt html om data in weer te geven en css om het er goed uit te laten zien".

HTML is overigens nooit bedoeld om alleen data in een model weer te geven (zoals bijvoorbeeld bij XML, JSON, et cetera). Het is bedoeld om op een gemakkelijke manier "dynamische" tekst (hypertext) door te geven aan een gebruiker, in de vorm van een -voor de user agent Ún developer-  makkelijk te hanteren formaat. Goed verschil tussen model en HTML is bijvoorbeeld dat een model zonder zijn view vrij lastig is te lezen, terwijl (zij het simpele) HTML makkelijk vanuit de bron te lezen is.

Voorbeeldje. Een model voor een partij blogposts zou zoiets kunnen zijn:

Code: (JSON)
{
    "posts": [{
        "id": 1,
        "created_at": 1448119050,
        "title": "Mijn eerste blogpost",
        "tags": ["eerste", "blogpost", "blog"],
        "content": "Dit is mijn allereerste blogpost!"
    }, {
        "id": 2,
        "created_at": 1448119079,
        "title": "Hallo wereld",
        "tags": ["hallo", "wereld"],
        "content": "Hallo wereld.
    }]
}
Zulke models kunnen al gauw goed uit de hand lopen. Kijk maar eens wat een pleuriszooi het model voor een tweet is! De HTML-versie van bovenstaand model is al een stuk overzichtelijker:

Code: (HTML)
<body>
    <h1>Mijn eerste blogpost</h1>
    <p>Tags: eerste, blogpost, blog. Vandaag geschreven.</p>
    <p>Dit is mijn allereerste blogpost!</p>

<h1>Hallo wereld</h1>
    <p>Tags: hallo, wereld. Vandaag geschreven.</p>
    <p>Hallo wereld.</p>
</body>

Dit is ruim voldoende informatie voor de browser om de blog fatsoenlijk te kunnen weergeven, en een goed deel van het model is verdwenen in "opmaak", in de vorm van hypertext. We kunnen nu CSS gebruiken om het natuurlijk een Úcht mooie view te geven, maar deze HTML-content is genoeg om de blog te zien. Dit is hoe het al jaren wordt toegepast en het werkt al jaren prima.

Ik begrijp overigens prima dat UX-nerds tegenwoordig HTML, JS en allemaal sjieke library's willen combineren tot een MVC-geheel, dat snap ik best. Maar wind je er niet zo over op als niet iedereen een website in Node schrijft met een Django-backend (in x86-assembly) draaiend op varnish, squid, uwsgi, nginx, docker, .NET en IIS met een MySQL-cluster in een Hyper-V fallback-cluster. Doe normaal.

Overigens draag je nog altijd niks bij aan dit topic met je sjieke MVC-voorstellen: de vraag was heel simpel.

Ik ben op het moment dit aan het proberen: http://apvark.netne.net/textgame.html, maar als je op de knop drukt gaat alles naar ondere. Wat ik wil is dat alles hetzelfde blijft en dat de tekst aan de rechterkant komt, naast de inputs. Alvast bedankt voor jullie hulp Wink

Dit is met een paar regels CSS en misschien een link of twee uit te leggen, in plaats van uitleggen hoe OP een grote MVC-stack bouwt. Want dat doet niemand voor een klein sideproject (wat deze website duidelijk is).

shitposting is a lifestyle, not a disease

RA
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: 21 November 2015, 17:42:55 »

RA, HTML als MVC benaderen heeft alleen zin als je praat over "hoe bouw ik een browser". In de praktijk kun je beter uitleggen "je gebruikt html om data in weer te geven en css om het er goed uit te laten zien".
Onjuist, dat geld voor praktisch alle software. Een browser kent ook een model en een view, backend appliccatie ook, frontend ook.

Citaat
HTML is overigens nooit bedoeld om alleen data in een model weer te geven (zoals bijvoorbeeld bij XML, JSON, et cetera). Het is bedoeld om op een gemakkelijke manier "dynamische" tekst (hypertext) door te geven aan een gebruiker, in de vorm van een -voor de user agent Ún developer-  makkelijk te hanteren formaat. Goed verschil tussen model en HTML is bijvoorbeeld dat een model zonder zijn view vrij lastig is te lezen, terwijl (zij het simpele) HTML makkelijk vanuit de bron te lezen is.
Deels juist, HTML is oorspronkelijk puur als opmaaktaal bedacht. Later toen developers gingen gochelen voor opmaak is CSS bedacht om dit los te trekken. HTML5 gaat hier weer verder in.

Citaat
Voorbeeldje. Een model voor een partij blogposts zou zoiets kunnen zijn:

Code: (JSON)
{
    "posts": [{
        "id": 1,
        "created_at": 1448119050,
        "title": "Mijn eerste blogpost",
        "tags": ["eerste", "blogpost", "blog"],
        "content": "Dit is mijn allereerste blogpost!"
    }, {
        "id": 2,
        "created_at": 1448119079,
        "title": "Hallo wereld",
        "tags": ["hallo", "wereld"],
        "content": "Hallo wereld.
    }]
}
Zulke models kunnen al gauw goed uit de hand lopen. Kijk maar eens wat een pleuriszooi het model voor een tweet is! De HTML-versie van bovenstaand model is al een stuk overzichtelijker:

Code: (HTML)
<body>
    <h1>Mijn eerste blogpost</h1>
    <p>Tags: eerste, blogpost, blog. Vandaag geschreven.</p>
    <p>Dit is mijn allereerste blogpost!</p>

<h1>Hallo wereld</h1>
    <p>Tags: hallo, wereld. Vandaag geschreven.</p>
    <p>Hallo wereld.</p>
</body>

Je verwart hier de verschillende modellen in verschillende applicatie lagen. Net zoals Een database schema niet hetzelfe model hoeft te hebben als een ORM laag hoeft het ORM niet 1 op 1 vertaald te worden naar de browser. Er word voor de juiste view de correcte data geserveerd.

Citaat
Dit is ruim voldoende informatie voor de browser om de blog fatsoenlijk te kunnen weergeven, en een goed deel van het model is verdwenen in "opmaak", in de vorm van hypertext. We kunnen nu CSS gebruiken om het natuurlijk een Úcht mooie view te geven, maar deze HTML-content is genoeg om de blog te zien. Dit is hoe het al jaren wordt toegepast en het werkt al jaren prima.

Het werkt al jaren prima is een drogreden. Dan konden we net zo goed in BASIC bljven typen. Is de code ook te onderhouden? Is het schaalbaar? Ik heb de fiddle niet bekeken (ff onpraktisch, mobiel). Je kunt zeggen dat een simpele aplicatie geen architectuur nidig heeft maar bijna alle software is klein begonnen, dn dan heet het opeens legacy code...

Citaat
Ik begrijp overigens prima dat UX-nerds tegenwoordig HTML, JS en allemaal sjieke library's willen combineren tot een MVC-geheel, dat snap ik best. Maar wind je er niet zo over op als niet iedereen een website in Node schrijft met een Django-backend (in x86-assembly) draaiend op varnish, squid, uwsgi, nginx, docker, .NET en IIS met een MySQL-cluster in een Hyper-V fallback-cluster. Doe normaal.

Los van het feit dat bepaalde combinaties hier gewoon onzinnig zijn en een paar van de systemen niet met MVC/opmaak te maken hebben ben ik ook geen voorstander van franeworks zoals Angular die claimen een extra MVC laag te creeren. Netto maken die code alleen maar ongestructureerder (los van de blackbox).

Citaat
Overigens draag je nog altijd niks bij aan dit topic met je sjieke MVC-voorstellen: de vraag was heel simpel.

Dit is met een paar regels CSS en misschien een link of twee uit te leggen, in plaats van uitleggen hoe OP een grote MVC-stack bouwt. Want dat doet niemand voor een klein sideproject (wat deze website duidelijk is).

Deelx waar, ik wou alleen uit de wereld helpen dat tabellen de oplossing zijn, en aanvullen dat div-tabellen alleen maar doen alsof is.

Positionering begrijpen en uitleggen is misschien nog weer wat anders.

djekkoo
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 21 November 2015, 17:47:07 »

Het MVC-model is gewoon een manier om een UI in te richten, dat lijkt me net zo goed toepasbaar op een website als op andere platformen?

Je hebt het recht brutaal te zijn, op voorwaarde dat je weet waarover je spreekt - Goethe

chiel99
Just the few of us

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 21 November 2015, 18:28:12 »

Beetje vreemd, want DIV's en tabellen zijn toch totaal wat anders. Tables kunnen niet meer, krijg je namelijk niet responsive.

@-wout
Administrator
Approaching infinity

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 21 November 2015, 18:28:34 »

Ik snap de MVC-discussie niet helemaal die hier ontstaat. OP geeft aan gewoon een deel van de website aan de rechterkant van een ander element zit. Antwoord is dan natuurlijk: gooi de inhoud die je links wilt in een container, en de inhoud die je rechts wilt in een container; CSS doet de rest.

RA
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #25 Gepost op: 21 November 2015, 18:37:34 »

Waarschijnlijk kan get ook zonder containers, container zijn 99% bad.

StefannafetS
Approaching infinity

Bekijk profiel
« Antwoord #26 Gepost op: 21 November 2015, 19:08:46 »

Div span header footer etc zijn allemaal containers toch?

RA
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #27 Gepost op: 21 November 2015, 19:18:54 »

Het zijn nodes, de functie hangt af van de content. Bijkomenteffect is een DOM blok die je kunt stijlen. Het DOM blok zelf is geen doel (wat bij een contaner wel vaak het geval is)

PJK
King of the hill

Bekijk profiel
« Antwoord #28 Gepost op: 21 November 2015, 20:04:26 »

Het zijn nodes, de functie hangt af van de content. Bijkomenteffect is een DOM blok die je kunt stijlen. Het DOM blok zelf is geen doel (wat bij een contaner wel vaak het geval is)
Jij gebruikt wel hele moeilijke woorden. Weet je ook wat ze betekenen?

RA
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #29 Gepost op: 21 November 2015, 20:07:43 »

Document Object Model

Advertenties
Pagina's: 1 [2] 3
  Print  

Ga naar: