GMOT
Nieuws:

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. 19 Maart 2019, 08:42:01

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2
  Print  
Advertenties

trevortjes
Just the few of us

Bekijk profiel
« Gepost op: 16 Oktober 2016, 19:25:26 »

Beste mensgevallen,

Onlangs ben ik in het bezit gekomen van een lege merkloze behuizing. Nu ik wil kijken wat er allemaal nog in moet, kom ik erachter dat er nog wel wat specs duidelijk moeten worden van de behuizing. Nergens op de kast is een logo/merk of wat dan ook aan data waarmee ik hierachter zou kunnen komen. hierbij hoop ik hulp van jullie te kunnen krijgen sinds er hier vast wel wat ervaren PC bouwers rondklikken.

Na een tijd gezocht te hebben op het internet kwam ik erachter dat de vormfactor van de kast te beschrijven is als ATX of ITX of de afgeleiden daarvan. Hierbij mijn eerste vraag; hoe kan ik opmeten voor welke vormfactor deze behuizing gemaakt is?

Tweede vraag is, ik heb een voeding ooit gevonden van een schamele 145 watt maar deze past nergens in de kast dat het er logisch uit ziet. Hoe kom ik erachter wat voor voedingen er wťl in passen?

Vorige eigenaren hadden het over of ATX ůf mini ATX waarbij ik bij de laatste geen componenten kan vinden bij bijvoorbeeld Alternate. Maar ik vind het verschil tussen ATX en miniATX te groot om te denken dat het er beide in past.

Daarmee de eerste paar vragen, hier een paar afbeeldinkies van het geval:

Buitenkantje

Aanwezige connectoren

Cheesy

ericlegomeer
King of the hill

http://xkcd.com/386/

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 16 Oktober 2016, 21:09:23 »

Om een moederbord in een behuizing te monteren, heb je montage gaten nodig. Iedere vormfactor heeft weer andere montage gaten, maar gelukkig komen velen ook overeen:
Spoiler:

Je kunt dus bijvoorbeeld een micro-ATX moederbord in je behuizing kwijt:
Spoiler:
Maar je kunt er ook een mini-ITX in kwijt aangezien deze vier montage gaten overeen komen met vier van de negen gaten in de micro-ATX. Echter, dan maak je niet optimaal gebruik van de vier PCI sloten die je tot je beschikking hebt in je behuizing. Als je zelf wilt kijken hoe wat past, neem dan als referentie punten: de backplate, de cpu cut out (ookal is deze heel summier) en de pci sloten. Dan weet je een beetje hoe het moederbord zal vallen en of de gaten dus overeen gaan komen of niet Smiley

De voeding kun je trouwens kwijt boven het moederbord (als je de oriŽntatie van mijn afbeelding aanhoudt). Dan zul je zo'n montage krijgen. Het hangt er een beetje vanaf of je huidige voeding dus wel past maar je het in deze positie nog niet geprobeerd hebt, of dat je gewoon geen ATX familie vormfactor voeding hebt.

Qua kabels die je hebt liggen, deze zijn allemaal voor de aansluitingen aan de voorkant van je behuizing:
Spoiler:
Hoogstwaarschijnlijk USB2 aansluiting
Aansluitingen als: power switch, reset switch, power led, hdd led, ...
Een van deze twee zal voor je audio jacks zijn en de andere geen idee eigenlijk ^^
Al deze connectoren zullen ook soortgelijke (eventueel afgekorte) omschrijvingen op zich hebben.
De grote witte molex aansluitingen zijn natuurlijk voor de fans, maar dat had je zelf ook wel bedacht aangezien dit het enige is waar ze op aangesloten zijn. Oh, en je hebt ook nog de pc-speaker erbij gelegd, deze wil je zeker aansluiten als je je pc vervelende beep-geluidjes wilt kunnen laten maken Tongue (Als moederborden daar tegenwoordig Łberhaupt nog een aansluiting voor hebben...)

Well, hopelijk heb je iets aan al deze informatie en veel succes in de wondere wereld van computers bouwen Wink Mocht je componenten zoeken, zie de Pricewatch en de Vraag en Aanbod sectie op Tweakers. Aangezien het er op lijkt dat je zo goedkoop mogelijk een computer wilt bouwen, zou ik niet bij Alternate naar componenten zoeken Clown

Maarten
Approaching infinity

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 16 Oktober 2016, 22:19:20 »

Een van deze twee zal voor je audio jacks zijn en de andere geen idee eigenlijk ^^

De andere (linker) is voor firewire.

trevortjes
Just the few of us

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 16 Oktober 2016, 23:08:41 »

...

Das meer hulp dan ik verwacht had!

Dus ik kan het beste gaan voor uATX formfactor. Mijn huidige voeding heb ik op alle manieren erin proberen te krijgen maar hij is er gewoon niet voor gemaakt denk ik.

Spoiler:

Zie nu dat ie een schoonmaakbeurt mag gebruiken

Als leek ben ik gewoon bang dat interfaces niet compatible met elkaar zijn en ik dus componenten aanschaf voor niks. Is er misschien een site of iets dergelijks die jullie aanraden om al deze dingen te leren? Mijn doel voor nu is om zo goedkoop mogelijk een degelijke machine in elkaar te zetten en dat betekend dus kijken wat tweedehandswinkels enzo te bieden hebben (en daarna zo upgraden als de portemonnee toelaat).

Cheesy

creator_AWS
Pretty addicted

Whovian

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 17 Oktober 2016, 01:43:56 »

Als leek ben ik gewoon bang dat interfaces niet compatible met elkaar zijn en ik dus componenten aanschaf voor niks. Is er misschien een site of iets dergelijks die jullie aanraden om al deze dingen te leren? Mijn doel voor nu is om zo goedkoop mogelijk een degelijke machine in elkaar te zetten en dat betekend dus kijken wat tweedehandswinkels enzo te bieden hebben (en daarna zo upgraden als de portemonnee toelaat).
https://pcpartpicker.com/ is een hele handige site om builds te maken en meer te leren over het bouwen van pc's Smiley

PHP*MySQL*HTML*Java*JavaScript*GML*CSS*C++*Python

ericlegomeer
King of the hill

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 17 Oktober 2016, 06:04:04 »

De andere (linker) is voor firewire.
Ah ja, dat bestaat ook nog ja Tongue!

Die voeding zou gewoon moeten passen. Het ziet er namelijk uit als een kleine vormfactor ATX voeding. Je plaatst hem dus bovenin achterin in de behuizing, het rooster gedeelte met de zwarte 3 pin stroom aansluiting naar achteren zodat die van buiten de behuizing te bereiken is. De fan naar beneden aangezien hij anders niet kan ademen, en anders past het sowieso niet aangezien z'n fan nogal wat uitsteekt :')

Als bovenstaande omschrijving niet duidelijk is, kun je een foto maken van de achterkant van de behuizing (dus met het gat voor de voeding, PCI sloten, etc) dan kunnen we vast beter aangeven hoe hij gemonteerd moet worden.

Qua voeding moet je wel opletten of de kabels lang genoeg zijn en uiteindelijk natuurlijk of het wattage voldoende zal zijn voor alle componenten die je erin wilt hebben.

trevortjes
Just the few of us

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 17 Oktober 2016, 14:59:33 »

Die voeding zou gewoon moeten passen...

Ik heb op alle mogelijke manieren geprobeerd die voeding erin te klappen. De enige manier dat ik 1 schroefje zou kunnen vastmaken is wanneer die tegen het plafond van de kast blaast.

Spoiler:

Ik heb het idee dat ik een paar frontjes mis van de PCI sloten en dat frontje met de I/O is dacht ik moederbord specifiek?

Cheesy

StefannafetS
Approaching infinity

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 17 Oktober 2016, 16:48:43 »

Dit lijkt heel erg op een case die ik hier nog ergens heb liggen, ik ga is even kijken

trevortjes
Just the few of us

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 17 Oktober 2016, 16:51:49 »

Ik zie nu ook dat de fan die er nog in zat aan de achterkant, lucht het systeem in blaast. Is het niet gebruikelijk dat die fan de warme lucht uit het systeem haalt?

Cheesy

ericlegomeer
King of the hill

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 17 Oktober 2016, 17:20:12 »

Ik heb op alle mogelijke manieren geprobeerd die voeding erin te klappen. De enige manier dat ik 1 schroefje zou kunnen vastmaken is wanneer die tegen het plafond van de kast blaast.
Ah, my bad.. Het is een SFX voeding en om deze in een ATX gat te monteren, heb je een bracket nodig. Waarschijnlijk ben je beter uit je geld te besteden aan een goedkope ATX voeding met meer wattage dan je nu hebt, maar dat moet je zelf natuurlijk besluiten.

Ik heb het idee dat ik een paar frontjes mis van de PCI sloten en dat frontje met de I/O is dacht ik moederbord specifiek?
De PCI frontjes kun je vast nog wel ergens vandaan halen, misschien uit China ofzo. De I/O backplate is vrij moederbord specifiek ja en die krijg je gewoon bij je moederbord. Ook bij 2e hands moederborden mag ik hopen, want je hebt vrij weinig aan een losse backplate. De vraag is nu wel een beetje hoe jij dus aan de jouwe bent gekomen :")

Is het niet gebruikelijk dat die fan de warme lucht uit het systeem haalt?
Dat is een hele discussie op zichzelf, maar het is vrij gebruikelijk een luchtstroom te maken van de voorkant naar de achterkant van je behuizing.

trevortjes
Just the few of us

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 17 Oktober 2016, 21:17:35 »

De I/O backplate is vrij moederbord specifiek ja en die krijg je gewoon bij je moederbord. Ook bij 2e hands moederborden mag ik hopen, want je hebt vrij weinig aan een losse backplate. De vraag is nu wel een beetje hoe jij dus aan de jouwe bent gekomen :")

Hij zat er al in toen ik hem kreeg. Vorige eigenaar heeft alles uit deze kast verhuist naar een nieuwe kast. Blijkbaar hadden ze een spare backplate?

Kom er ook achter dat die mounting spacers dingetjes nog best modulair zijn en er best veel gaten zijn waar ze in passen die ik nog niet gezien had oftewel veel mogelijkheden mbt formfactors Clown Kan je me misschien vertellen waar je die template vandaan had die je over de foto had gedaan?

Ik heb ondertussen ook de fan omgedraait zodat ie de warme lucht uit het systeem blaast. Ben ik toch geruster bij als er ooit iets in komt wat degelijk warm wordt.

Cheesy

ericlegomeer
King of the hill

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 17 Oktober 2016, 21:24:16 »

Kan je me misschien vertellen waar je die template vandaan had die je over de foto had gedaan?
Google images ftw, iets van 'micro atx mounting holes template' ofzo Smiley
http://lib.store.yahoo.net/lib/directron/mbholes.jpg

trevortjes
Just the few of us

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 18 Oktober 2016, 15:11:18 »

Thanks!

Ondertussen ben ik er ook random achtergekomen wat het merk is van de kast

Spoiler:

Cheesy

Tommy9119
Approaching infinity

It's going to be yuge.

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 18 Oktober 2016, 15:52:09 »

Is dit zo'n typische ik vind een wieldop aan de kant van de weg - situatie maar dan met een lege computer?

Lord Tommy of Sealand.

trevortjes
Just the few of us

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 18 Oktober 2016, 15:53:48 »

Mja soortvan en dan is het idee dat er zo goedkoop mogelijk een auto aan die wieldop komt te zitten.  Clown

Cheesy

Advertenties
Pagina's: [1] 2
  Print  

Ga naar: