GMOT
Nieuws:

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. 17 Juni 2019, 21:42:58

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2
  Print  
Advertenties

Armogohma
Pretty addicted

- Made by Mown :3

Bekijk profiel
« Gepost op: 05 November 2016, 13:16:15 »

Beste lieve lui,

Ik weet niet of dit hier thuis hoort maar het leek me het beste hier te passen.

Okay, dus ik heb een programmaatje geschreven in MAX MSP die van pitches een voltage maakt dat uitgestuurd wordt zodat ik met de computer modulaire synths kan bedienen. Allemaal superleuk, maar nu wil ik eigenlijk nog liever dat ik ook Hertz/Volt kan bedienen, want dit is allemaal nog maar in Volts/Octave.

https://en.wikipedia.org/wiki/CV/gate#CV
Check even tussendoor dit kleine tabelletje zodat je een idee hebt waar ik het over heb.

Wat dus het vraagstuk is, is als volgt:
Ik heb een toonhoogte (pitch) van 0, 1, 2, 3, etc. tot en met 12 of 24 bijvoorbeeld. Nu wil ik dat hij bij elke twaalf tonen een octaaf omhoog gaat, wat in dit geval betekent dat hij het dubbele voltage pakt.
Bij Volts/Octave was het allemaal supermakkelijk door gewoon te kijken waar de pitch een octaaf hoger is dan voorheen en dan zo te scalen van 0 tot 12 en van 0 tot (voltage een octaaf hoger). Bij Hertz/Volt is dat iets meer kut.

Wat het ding dus is, hij moet steeds verdubbelen, niet gewoon een voltje erbij optellen. Rara hoe doe ik dit?

Dus mijn vraag in essentie:
Wat is de berekening die ik moet maken om van 0 tot 12 een logaritmisch dingetje te maken dat zo steeds verdubbelt enzo?
« Laatste verandering: 05 November 2016, 13:28:22 door Armogohma » Gelogd

Ik vind het eigenlijk fijner om met koptelefoon te spelen dan over de versterker Embarrassed
Oeh oeh oeh ik wil in Maurice zn onderschrift o;

kaas1
Infinity

LeesMij.txt

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 05 November 2016, 13:17:32 »

Beste Armogohma,

Wat is je vraag precies?

Groet,
Youtube helpdesk service

Armogohma
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 05 November 2016, 13:24:46 »

Beste Armogohma,

Wat is je vraag precies?

Groet,
Youtube helpdesk service

Schatje ben je Kiss

Ik vind het eigenlijk fijner om met koptelefoon te spelen dan over de versterker Embarrassed

kaas1
Infinity

LeesMij.txt

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 05 November 2016, 13:40:03 »

Kun je niet gewoon de midi nummer -> hertz converter van max gebruiken, en dat dan vermenigvuldigen met 55 (op wiki staat 55 Hz/v) en er iets bij optellen om de A1 goed te krijgen?

Armogohma
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 05 November 2016, 13:58:08 »

Kun je niet gewoon de midi nummer -> hertz converter van max gebruiken, en dat dan vermenigvuldigen met 55 (op wiki staat 55 Hz/v) en er iets bij optellen om de A1 goed te krijgen?

Als ik dan inderdaad de mtof (midi to frequency) pak en dat deel door 55. krijg ik inderdaad wel een veel beter iets dan dat ik tot nu toe heb gekregen! Helaas is het hele ding nu wel steeds vals qua intonatie, het octaaf is 25 cent lager dan de prime. Hoe compenseer ik dit?

ShroomProductions
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 05 November 2016, 15:22:38 »

stem je gitaar 25 cent lager en beweer in hipsterkringen dat het zo beter oscilleert met je chakra's

kaas1
Infinity

LeesMij.txt

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 05 November 2016, 16:36:54 »

Als je nou nog een octaaf hoger gaat is die dan ook 25 cent te laag of 50?

Armogohma
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 05 November 2016, 16:57:50 »

Als je nou nog een octaaf hoger gaat is die dan ook 25 cent te laag of 50?
50

kaas1
Infinity

LeesMij.txt

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 05 November 2016, 18:20:52 »

Hm tsja dan moet je die 55 waar je door deelt iets meer of iets minder maken lijkt me. Maar ik weet het niet zeker, kan ook zijn dat je er wat bij op moet tellen. Hoe doe je het trouwens, gewoon uit je geluidskaart of heb je een speciale interface? Sommige programma's hebben automatische kalibratie hiervoor.

Perry26
[/table]
King of the hill

--------------------------------------------------

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 06 November 2016, 21:52:14 »

Als je wilt dat 12 tonen verder een de toonhoogte vermenigvuldigt met 2, is een toon hoger dan niet gewoon vermenigvuldigen met de 12e-machts-wortel van 2?

[/center]
[/center]

Armogohma
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 10 November 2016, 03:20:28 »

Als je wilt dat 12 tonen verder een de toonhoogte vermenigvuldigt met 2, is een toon hoger dan niet gewoon vermenigvuldigen met de 12e-machts-wortel van 2?

Dit snap ik niet

Hm tsja dan moet je die 55 waar je door deelt iets meer of iets minder maken lijkt me. Maar ik weet het niet zeker, kan ook zijn dat je er wat bij op moet tellen. Hoe doe je het trouwens, gewoon uit je geluidskaart of heb je een speciale interface? Sommige programma's hebben automatische kalibratie hiervoor.

Ik heb geprobeerd een beetje een calibration control toe te voegen, werkt niet echt ofzo, er zit nog steeds een marge van minimaal 40 cent eraf per octaaf Sad

Heeft iemand een of andere wazige logaritmische rekensom voor mij die zou kunnen werken?

Ik werk overigens met een MOTU 828 mk3, die interfaces kunnen gewoon voltages uitsturen wat superchill en nodig is voor dit project Smiley

kaas1
Infinity

LeesMij.txt

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 11 November 2016, 16:32:17 »

http://www.motu.com/products/software/volta/calib.html
is dat wat? Anders weet ik het ook niet, output van mtof in hertz zou gelijk op moeten gaan met hz/volt lijkt me.

Armogohma
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 11 November 2016, 20:02:26 »

http://www.motu.com/products/software/volta/calib.html
is dat wat? Anders weet ik het ook niet, output van mtof in hertz zou gelijk op moeten gaan met hz/volt lijkt me.

Citaat
Korg MS-10/20/50 - While Volta supports Hz/v scaling, the Korg MS-10/20/50 will not pass calibration without a additional bias voltage. This issue, plus the fact that these Korg models wish to see a 0 to +8v range means these monosynths are not supported at this time. It is reported the Korg MS-10 will calibrate using the FREQ input, however.

Dju. Via de freq input werkt het helaas ook niet.

Wie weet mag het niet van de synthgoden, maar ik wil het toch.

kaas1
Infinity

LeesMij.txt

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 11 November 2016, 20:10:20 »

Bias voltage is gewoon een vaste waarde bij je volt opgeteld toch?

Armogohma
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 15 November 2016, 02:09:02 »

Bias voltage is gewoon een vaste waarde bij je volt opgeteld toch?

Zou je zeggen van wel ja

Advertenties
Pagina's: [1] 2
  Print  

Ga naar: