GMOT
Nieuws:

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. 23 Maart 2019, 05:16:22

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]
  Print  
Advertenties

ShroomProductions
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Gepost op: 29 April 2017, 18:06:40 »

Shroom's Dwarf Fortress tutorial

Voor we beginnen
Ik gebruik Lazy Newb Pack (LNP), dit bevat het spel en een aantal handige addons.
Als tileset gebruik ik spacefox, deze zit al bij LNP, je moet hem alleen even aanvinken bij graphics.

www.lazynewbpack.com

Spoiler:

Zet Aquifers voor het gemak op NO (zie afbeelding), dit zijn ondergrondse water layers waar je flink wat moeite voor moet doen om er doorheen te graven, en waarmee je makkelijk je fort kunt flooden. Je hebt er (zeker als beginner) weinig aan.

Entomb Pets kun je ook op NO zetten, maar dit kun je ook ingame aanpassen

Klik op de knop onderaan om het spel te starten

World Gen

Eerst moeten we een wereld genereren. Voor het gemak doen we design new world with advanced parameters
Spoiler:

Spoiler:
Om FPS redenen neem ik dit keer een small region, maar kies wat je wilt. Neem een medium of large region of island. Zie verderop waarom.
Druk op e (en dus niet op enter) om wat parameters te wijzigen.

Spoiler:

embark points: 2500, dan kunnen we iets meer shit meenemen
end year: 100 (doe wat je wilt, je kunt tijdens het genereren ook stoppen en de wereld gebruiken
mineral scarcity: 1000 (meer ore en gems, maar niet te veel)

Druk op escape en vervolgens op enter, en druk op y om te bevestigen.
Druk op enter als je wereld klaar is, of om tussendoor te onderbreken (druk dan u voor "use the world as it is).

Ga nu naar start playing, kies je wereld (region) en selecteer dwarf fortress
----------------------------------------

Embark

Spoiler:

Dit scherm vereist wat uitleg. Je ziet boven drie velden. De rechter is de hele wereld uitgezoomd. De middelste is wat meer ingezoomd, en de linker is nog verder ingezoomd. De info rechtsboven gaat om de biome bij local wordt geselecteerd. Als er meerdere biomes overlappen kun je met F1 F2 etc swappen.

Met de pijltjestoetsen beweeg je over de middelste map, en als je shift ingedrukt houdt neem je grotere stappen. Met h, u, k, m beweeg je over de linker (local) map, en met H, U, K, M maak je de embark (waar je uiteindelijk gaat spelen) groter of kleiner.

Om het wat makkelijker te maken een goede embark te vinden gaan we eerst een search doen.
Druk op f

Spoiler:
we willen een flux stone layer om staal te maken, geen aquifer (als het goed is staan die al uit), een rivier, zowel diep als ondiep verschillende ores, en we willen soil (vergeten aan te vinken op de screenshot, zet hem op deep)

druk op enter om de search te starten, en als de search klaar is op escape

Selecteer nu je embark. Je wilt bij surroundings geen haunted, sinister of terrifying hebben (waar alles dat dood is tot aan de kleinste lichaamsdelen weer tot leven komt als je ze aan stukken hakt en zo. Optimaal voor beginners is "calm", maar verder maakt het niet zo veel uit als het niet een van die eerder genoemde drie is)

Nu kom ik er echter dat een kleine region niet zo heel handig is voor tutorial doeleinden omdat er maar weinig plekken zijn die alles hebben dat we willen. Ik maak dus even een grotere wereld. Tot zo

Ik heb een mooi plekje gevonden dat aan alle eisen voldoet. Zand is erg chill omdat het als soil telt maar je er ook glas mee kunt maken. Een rivier om in te vissen (brooks en streams hebben geen vis) en calm surroundings.
Spoiler:

Check met F1, F2 etcetera alle biomes in je embark, ik heb maar één biome maar het kan zijn dat je bijvoorbeeld deels op een sinister biome staat.

Spoiler:
Met tab kun je meer dingen zien, ik zie bijvoorbeeld dat er een necromancer tower in de buurt staat. Geen goblins, maar waarschijnlijk wel undead sieges. Ik hoop dat het geen fiasco gaat worden  XD.

Als je tevreden bent met je embark druk je op e
Kies "prepare for the journey carefully" (en dus niet "play now")

---

Preparations

Spoiler:
Nu zit je als het goed is in dit scherm. Hier kun je je dwarves dwarfs skills meegeven. Met de pijltjes kun je navigeren tussen de linker kolom met dwarfs, en de rechter kolom met skills. Met + en - kun je punten toekennen.

mijn setup:
dwarf 1: miner 10,  mason 9, engraver 6
dwarf 2: miner 10, stonecrafter 9, building designer 6
dwarf 3: wood cutter 8, carpenter 8, herbalist 6, axeman 8
dwarf 4: weaponsmith 7, armorsmith 7, metalsmith 6, furnace operator 7, wood burner 7, metal crafter 6
dwarf 5: grower 10, brewer 8, butcher 6, tanner 6
dwarf 6: grower 10, cook 8, milker 6, cheese maker 6
dwarf 7: mechanic 10, diagnostician 6, appraiser 6, record keeper 6, organizer 6, leader 6

Druk op Tab om spullen en dieren mee te nemen. Met de pijltjes kun je navigeren tussen de kolommen, en met + en - kun je aantallen verhogen en verlagen.
Maak de linker kolom helemaal leeg door - ingedrukt te houden, en druk op n om dingen toe te voegen.

Je wilt in ieder geval
1 iron of steel anvil
2 copper picks (staan onder digging implements)
1 copper (of beter) battle axe
21 plump helmets (staan onder plants. Stacks zijn volgens mij 10 dus voor die ene meer krijg je een extra barrel of bag)
21 van alle seeds
31 van alle drinks (weet niet of dat met die stacks ook geldt voor drinks)
21 van 4 verschillende soorten meat
21 van 4 verschillende soorten fish
5 lye (om zeep mee te maken, staat onder miscelanious)

animals:
2 female dog
1 male dog
2 female cat
1 male cat
2 turkey hen
1 turkey gobbler
2 sow
1 boar

Dit is al behoorlijk wat, maar we hebben nog flink wat punten over, dus neem in elk geval wat magnetite, limonite of hematite mee (staat onder stone), dit staat onder stone, en is ore voor iron.

verder kun je wat wood meenemen, eventueel wat stone blocks en verder meer voedsel en drinks

buckets, bags, ropes, leather, cloth en thread zijn ook wel handig om vast een paar van te hebben
Spoiler:

Druk op e als je helemaal klaar bent

---------

Strike the earth
Spoiler:

wow deze embark ziet er cool uit

Goed, we kunnen beginnen. Ik zal straks de basics proberen uit te leggen en verder proberen vast te leggen hoe het het fort vergaat.

Hier hebben we in elk geval onze dwarfs, de dieren en de wagen met onze supplies
Spoiler:

Als het spel niet standaard op pauze begint, druk dan op spatiebalk om te pauzeren

Navigeren
Met de pijltjestoetsen kun je horizontaal en verticaal navigeren over het scherm. Met shift ingedrukt verplaats je 10 tiles tegelijk.
Met < en > kun je op en neer navigeren tussen de verschillende z-levels

De menu's
Rechts heb je een menu en een minimap, je kunt deze allebei met tab zichtbaar en onzichtbaar maken.

Spoiler:
Dit is het meest basic menu, je kunt hiet altijd terugkeren door een paar keer op escape te rammen. Zo als je ziet kun je met verschillende letters naar verschillende andere menu's navigeren.

Laten we beginnen met k: look.
Druk op k, en je ziet een soort cursor tile verschijnen. Je ziet nu rechts een beschrijving van wat zich op die tile begint.
Neem gerust de tijd om rond te kijken wat zich allemaal op je embark bevindt.

Vervolgens hebben we d: designations. Hier kunnen we onze dwarfs taken geven (nou ja niet direct, maar we laten ze weten wat er moet gebeuren en hopelijk gaan ze het doen).

druk op d, en je belandt in dit menu
Spoiler:

druk nogmaals op d om te minen. Mine is horizontaal graven, als je verticaal wilt graven doe je r: ramp voor omhoog, en h: channel voor omlaag.

Laten we meteen een stukje designaten voor onze miners om uit te hakken. We graven horizontaal de rots in.

Spoiler:
Ik ga voor dit fort niet voor de schoonheidsprijs, een pad van 3 tiles breed met een bocht (zodat invaders die kunnen schieten niet meteen van alles kunnen raken), en een ruimte waar we de spullen uit de wagen tijdelijk kunnen opslaan.

Spoiler:
Vanuit dit zelfde menu heb ik meteen wat bomen gedesignate om om te hakken, met t

Stockpiles

Ram een paar keer op escape zodat je in het eerste menu zit. Druk nu op p om een stockpile te maken. We maken buiten een pile voor hout (w) en eentje voor refuse (r). Refuse is afval.
Spoiler:

Ram weer een paar keer op escape om in het eerste menu te komen, en druk op space om het spel van pauze af te halen. Je dwarfs gaan het hout dat je had meegenomen uitladen, de miners gaan graven en je woodcutter gaat hout hakken.
Wacht tot je miners klaar zijn.

Maak nu een stockpile (maakt niet uit welke) in de ruimte die je ervoor hebt uit laten hakken.
Spoiler:
Ga terug naar het eerste menu en druk op q: set building tasks/prefs. Ga boven je nieuwe stockpile hangen en druk s voor settings. Selecteer alles behalve wood, refuse en corpses. Wanneer je dwarfs al je ores uit de wagen hebben gehaald kun je stone weer uitzetten zodat ze niet straks alle nieuwe stenen daarheen gaan brengen.
Enable op dezelfde manier nu ook corpses bij je refuse pile.
Spoiler:

Wacht nu tot je dwarfs de spullen uit de wagen naar binnen hebben gehaald.

Ondertussen kunnen we alvast wel even een carpenter's workshop bouwen.
Druk vanuit het eerste menu op building > workshop > carpenter's workshop, en plaats deze naast de wood stockpile. Druk op enter om hem te plaatsen, en selecteer het materiaal waarvan je hem wilt laten bouwen. Druk vervolgens nogmaals op enter.
Zet er een kleine furniture stockpile naast.
Spoiler:
Druk vanuit het eerste menu op q en ga boven de nieuwe furniture workshop hangen. Druk op "take from pile or workshop", ga boven de carpenter hangen en druk op enter. Doe hetzelfde maar nu met "give to pile or workshop", en selecteer de stockpile binnen. Zo kan je carpenter sneller werken, en je dwarfs brengen de furniture van de kleine naar de grote pile.
Nog steeds vanuit het q menu ga je opnieuw boven de kleine furniture pile hangen en druk je op a: take from links only. Nu mag alleen de carpenters workshop dingen aan deze stockpile geven.
Spoiler:

Workshops gebruiken om dingen te maken
Wanneer je carpenter de carpenter's workshop heeft gebouwd druk je op q en ga je er boven hangen. Druk op "add new task" en druk op "bed". Maak een paar bedden, een tafel en een stoel.
Spoiler:

stairs
Trappen werken een beetje raar in dit spel. Om een trap te laten functioneren moet je op het onderste z-level een upward staircase bouwen of uithakken, en het z-level er boven een downward staircase. Je hebt ook up-down staircases, die op één level zowel omlaag als omhoog gaan. Ook die hebben het level er boven of onder een aansluiting op de juiste staircase nodig om te kunnen werken. Ik hoop dat ik dit een beetje duidelijk uitleg.

Anyways, we gaan farms bouwen, en aangezien we op dit level vooral steen hebben, maar het level er boven volledig uit soil bestaat hebben we een trap of een ramp nodig. Ik heb up/down staircases gedesignate op beide levels (d > i) en een ruimte gedesignate om voedsel op te slaan en farms te bouwen.
Spoiler:

farm plots
wanneer je een ruimte in soil (sand, clay, peat en nog een paar geloof ik, check de wiki) uit hebt laten hakken kun je een farm plot bouwen met "buiding > farm plot". met umhk kun je de grootte aanpassen. Maak hem niet te groot.
Bouw er een food stockpile direct naast, en ga naar settings (q, er boven gaan hangen, s) en selecteer alleen plump helmet spawn (bij seeds).
Spoiler:
Druk op escape en, terwijl je nog boven de stockpile hangt, druk op E om barrels op 0 te zetten

Deactiveer bij je main food stockpile plump helmet spawn.

Druk wanneer je farm af is vanuit het eerste menu op q en ga boven je farm hangen. Je kunt nu instellen per seizoen wat je wilt zaaien. Druk op a en selecteer plump helmets, druk op b en selecteer plump helmets, doe hetzelfde voor c en d
Spoiler:

Ik heb hier ook een food stockpile gemaakt, en bij de stockpile beneden food gedeactiveerd.
Spoiler:

Bouw met respectievelijk b > w > l en b > w > z een still en een kitchen in de buurt van je food stockpile.
Spoiler:

Druk op q, ga boven je still hangen en druk op a, selecteer "brew drink from plants". Druk op r voor repeat. Nu gaat je brewer alcohol brouwen zo lang er genoeg planten en barrels of pots zijn. Laat je carpenter meteen wat barrels maken.

Hetzelfde gaan we doen met de kitchen, lavish meals zijn de beste meals, maar hebben ook de meeste ingredienten nodig. Een meal dat bestaat uit vier ingredienten is net zo voedzaam als twee meals die bestaan uit twee ingredienten, dus je verliest geen resources. Maar voordat we zat gaan doen moeten we even wat instellen.

Druk op z vanuit het eerste menu, ga met de pijltjes naar kitchen en druk op enter
Spoiler:
selecteer alle planten die je hebt en druk op c om cook uit te zetten (zodat hij rood wordt). Als je planten kookt krijg je geen zaden er voor terug, bij brewen wel.

Druk op tab en check of je zaden niet op cook staan, druk nogmaals op tab en deselecteer cook bij al je alcohol. De laatste tab is vlees en vis, dit mag voorlopig allemaal gekookt worden. Als je nieuwe soorten alcohol, zaden of planten krijgt (van bijvoorbeeld de trade caravan) moet je die hier even aanpassen naar wens.

Nu de voedsel en alcohol productie is geregeld is het tijd voor wat defensieve maatregelen. We gaan een drawbridge bouwen (b > g). Let op dat je hem de goede kant op laat raisen, en dat er geen open space boven zit zodat je je fort er volledig mee kunt sealen. Maak hem van steen (of metaal, of glas, niet van hout).
Spoiler:

We hebben nu ook een mechanic's workshop nodig. Ik heb een ruimte gedesignate om uit te hakken die als tijdelijke meeting hall en dormitory kan gaan dienen, maar daar kunnen we ook mooi wat tijdelijke workshops bouwen.
Spoiler:

Tijdelijke meeting hall, workshops en animal pasture
Spoiler:

Gelukkig hoef ik steeds minder details uit te leggen, dus we kunnen iets minder stapsgewijs te werk gaan. Ik heb een masons workshop, mechanics workshop en craftsdwarfs workshop gebouwd (b>w>m, b>w>t, b>w>r), de bedden en tafel en stoel neergezet (b>b, b>t, b>c) en een houten muur gebouwd om de dieren een beetje beschermd neer te kunnen zetten. Muren zijn constructions, die vind je onder building>Construction>wall. Laat een tile leeg voor een deur, en laat straks je mason wat stenen deuren maken. Houten muren zijn prima voor nu, maar houten deuren zijn niet aan te raden.

Ga vanuit het eerste menu naar i (zones), en maak een zone binnen de muren. druk op n voor pasture, N voor set pasture info en selecteer alle dieren behalve de katten, die kunnen beter vrij rondlopen om vermin te vangen.
Spoiler:

Bouw meteen buiten maar een trade depot (b>D, materiaal maakt niet uit) in de buurt van je ingang, en een butchers workshop, tanners workshop, farmers workshop en fishery in de buurt van je refuse stockpile.
Laat je mechanic rock mechanisms maken op repeat. Laat je carpenter wat wooden cages maken, en je craftsdwarf wat rock nestboxes (want we hebben een stonecrafter maar geen woodcrafter). Plaats de nestboxes in de animal pasture als ze klaar zijn, met b>N

Meanwhile:
Spoiler:
awesome, meer monden om te vullen.

Ondertussen laten we de vloer en muren van de tijdelijke meeting hall mooi glad maken met designate>smooth stone

We moeten deze kamer nog assignen als dormitory en meeting hall. Druk op q, ga boven een bed hangen, druk op r (make room), selecteer de hele kamer, of op zijn minst een ruimte die alle bedden beslaat en druk op d om er een dormitory van te maken. Doe hetzelfde met de tafel, met h maak je een meeting hall.
Spoiler:

Ook heb ik een lever en een paar cage traps laten maken, beide vind je onder building>Trap, b>T>l en b>T>c
Spoiler:

Haal in je mechanics workshop de rock mechanisms even van repeat af zodat je mechanic de traps en lever kan gaan maken. Zodra de lever klaar is druk je op q, ga je er boven hangen en doe je add new task>connect to bridge. Aangezien je als het goed is maar één bridge hebt spreekt de rest voor zich. Druk een paar keer op enter om mechanisms te selecteren en voila, je mechanic zal de lever verbinden met de drawbridge en je fort is voorlopig redelijk beschermd.

Zo, dat was het wel voor vandaag
« Laatste verandering: 30 April 2017, 00:09:00 door ShroomProductions » Gelogd

ShroomProductions
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 29 April 2017, 18:06:53 »

fuck, ik had meer posts moeten reserveren. Die hier boven is vol  XD
« Laatste verandering: 30 April 2017, 00:13:32 door ShroomProductions » Gelogd

ShroomProductions
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 29 April 2017, 18:07:06 »

reserved

ShroomProductions
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 29 April 2017, 18:07:16 »

reserved

Steelkenny
Pretty addicted

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 29 April 2017, 19:38:19 »

Leuk

Ik speel geen Dwarf Fortress maar toch leuk

Nickienator
Pretty addicted

"Now you're gonna say:"

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 29 April 2017, 22:41:18 »

Ik ga dit nog wel een keer proberen te volgen. Mijn laatste poging eindigde omdat ik geen werkende well kon maken, maar ik denk dat ik geen rivier had en iets met pompen aan het proberen was.

ShroomProductions
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 29 April 2017, 22:51:41 »

Pump stacks zijn niet iets waarmee je wilt beginnen inderdaad. Een river of brook of stream is makkelijker. Zelfde geldt voor een vulkaan als je met magma wilt gaan kutten

ShroomProductions
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 30 April 2017, 00:14:01 »

reserved dan maar

ShroomProductions
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 30 April 2017, 00:14:22 »

reserved

ShroomProductions
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 30 April 2017, 00:14:59 »

laatste reserved, en anders moet ik maar gewoon tussen de comments verder gaan als ik zo ver kom

@-wout
Administrator
Approaching infinity

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 05 Mei 2017, 08:34:38 »

Super vet, ik heb zelf altijd heel veel interesse gehad in Dwarf Fortress, maar ik vond het te veel moeite om er goed in te komen. Ik speel zelf veel RimWorld, dat lijkt veel op Dwarf Fortress maar dan weer net iets anders.

ShroomProductions
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 05 Mei 2017, 11:34:26 »

Nice, dan doe ik het niet voor niets. Laat ff weten wanneer ik meer uit moet leggen.

Advertenties
Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: