GMOT
Nieuws:

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. 25 Juni 2019, 13:16:03

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]
  Print  
Advertenties

trevortjes
Just the few of us

Bekijk profiel
« Gepost op: 05 Augustus 2017, 14:56:37 »

Hallo medemensen,

Gisterenavond merkte ik dat mijn ventilator van mijn laptop harder ging blazen dan ik gewend was (uit het niets) terwijl ik enkel op Youtube was. Daarvoor heb ik ~2 uur Fallout 3 gespeeld. Mijn standaard reflex is om te kijken welk proces dit keer mijn cpu leeg trekt. In de processenlijst en bij de broncontrole was er niks speciaals te zien, de laptop was gewoon in idle met cpu spikes van 20%.

Vervolgens ging ik controleren wat mijn temperaturen waren en die bleken voor de cpu tegen de 100c te zitten. Wat me toen ook opviel is dat mijn klok tegen de 3GHz zat terwijl de processor gerate is op 2Ghz met een turbo van 2.6GHz. De luchtstroom uit de laptop voelt voor wat ik gewend ben koel aan.

Alle feitjes op een rij:
- Laptop: HP Pavilion 15-p045nd
- CPU: Intel i7-4510U @2Ghz
- CPU temperatuur altijd tussen de 70 en 100 graden
- Kloksnelheid altijd tegen de 3GHz
- CPU is in idle
- Geen proces heeft een opvallend CPU gebruik
- Geen proces is onbekend en dus mogelijk een virus (virusscanner is nog bezig)
- Luchtstroom uit laptop voelt koel aan

Ik heb ook de laptop opengeschroefd en de koelpasta gecontroleerd maar dit is allemaal in orde. Het blazen van de ventilator begint enkele seconden na boot zowel bij een reboot als een koude start. De enige manier hoe ik de kloksnelheid kan beinvloeden is door het energiebeheerschema te wijzigen. Deze stond altijd op maximale prestaties en zorgde nooit voor problemen.

Mogelijke oorzaken:
- Defecte temperatuur sensor
- Malware

Hier een log van de CPU temperatuur, load en kloksnelheid:

Log waar ik schakel tussen energiebeheerschema's

Energiebesparing
Aanbevolen door HP
Hoge prestaties

Dus mijn vraag is, zijn hier nog professionals die me verder kunnen helpen met debuggen? Waar zou dit gedrag aan kunnen liggen? Wat zou ik kunnen doen om het te verhelpen?

Groetjes,

Mij

Cheesy

sasbom
Pretty addicted

Frenchformers, bistro's in disguise

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 05 Augustus 2017, 15:00:02 »

Het eerste waar ik aan denk is een gare temperatuursensor. (wat je dus al noemde)

Kan je booten in de bios van je laptop, en lezen wat de temperaturen daar zijn?
100 graden is wel heel erg veel, en dan zou je het echt moeten voelen aan de luchtstroom.

Ik denk dus dat de temperatuur-readings gebakken lucht zijn en dat daardoor de fans raar doen.

-=hardcore 3dsmax'er, maya'er, zbrusher, after effects'er, photoshop'er en gamemakerer=-
I sexually identify as a tomato
Ontdek je karma met shoarma

*kaas1 & sasbom zingen het www.webet.tk lied*
- Nickienator

trevortjes
Just the few of us

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 05 Augustus 2017, 15:33:43 »

Ik zal proberen in de bios te kijken. Heb er in het verleden al een paar keer in gekeken maar nooit iets met temperatuur gezien. Dus dat komt nog.

Op de lange termijn zal ik me dus eigenlijk niet druk hoeven maken. Aangezien de fan altijd meer koelt dan nodig is zal de laptop nooit (theoretisch) oververhitten en door het hoge RPM kan het voorkomen dat de fan misschien ooit kapot gaat.

Wat ik ook verwacht bij dit soort temperaturen is dat de laptop zegt 'yo ik kap er mee voordat je me sloopt' maar dat gebeurd ook niet. Is enkel een keer gebeurt toen ik hem niet in slaapstand in een tas vervoerde terwijl er nog een game draaide. Dus ergens zit nog een temperatuursensor die het allemaal wel goed vind ofzo.

Cheesy

Tommy9119
Approaching infinity

It's going to be yuge.

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 16 Oktober 2017, 12:26:22 »

Glad to hear it, pal.

Be sure to recommend us to your friends and family.

Lord Tommy of Sealand.

Advertenties
Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: