GMOT
Nieuws:

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. 24 Juni 2019, 18:21:31

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 40 41 [42] 43
  Print  
Advertenties

StefannafetS
Approaching infinity

Bekijk profiel
« Antwoord #615 Gepost op: 07 Januari 2016, 10:35:55 »

Wat bedoel je met "menselijke gedaante". Een embryo heeft na 8 weken al armen en benen, maar of dat nou al menselijk is?

Abortus is in Nederland blijkbaar legaal tot de 24ste week zwangerschap; vanaf dan is de foetus ook buiten het lichaam levensvatbaar.
Dat bedoelde ik Tongue zodra je levensvatbaar bent buiten het lichaam van je moeder ben je in mijn ogen een mens.

kaas1
Infinity

LeesMij.txt

Bekijk profiel
« Antwoord #616 Gepost op: 07 Januari 2016, 13:30:15 »

Ik geloof dat dat altijd de richtlijn was in nederland ja. Maar dat wordt door medische ontwikkelingen natuurlijk steeds eerder.

Ruth
Approaching infinity

It's an alien!

Bekijk profiel
« Antwoord #617 Gepost op: 07 Januari 2016, 16:23:17 »

Anti-abortus mensen lijken vaak de waarde van een foetus door te trekken via de waarde van een baby naar de waarde van een kind. Maar zelf zie ik de waarde van de foetus meer op het niveau van de waarde van eicellen en spermazoiden enzo. Het lastige is dat er geen harde grenzen lopen, maar je abortus dus op een lijn ergens tussen kindermoord enerzijds en menstruatie/masturbatie anderzijds moet plaatsen. En het is (hopelijk) duidelijk dat dat een hele lange lijn is.
Tja, ik kan me voorstellen dat je dat zo ziet inderdaad, maar ik vind een foetus toch echt meer dan een hoopje cellen. Heb even een foto opgezocht van een foetus van 1 week oud, maar daar zie je toch al duidelijk dat het een soort minimensje is. https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fimg.wikinut.com%2Fimg%2F22mt4dyt1oktnfsj%2Fjpeg%2F0%2F9-week-old-fetus.jpeg&f=1

Citaat
Mee eens, maar dat vind ik een oneerlijk perspectief. Als het kind er eenmaal is, is het een waardevol leven. Maar jij hecht nu diezelfde waarde aan een foetus, een hypothetisch kind, terwijl je dat (denk ik) niet doet met eicellen die ongebruikt weggedaan worden; dit zijn eigenlijk ook hypothetische kinderen. Als een meisje van vijftien seks heeft maar voorbehoedsmiddelen gebruikt dan is dat ook een 'gemiste kans', maar huil je ook om die ongeboren kinderen?
Ik denk niet dat ik tegen voorbehoedsmiddelen ben, aangezien ermee wordt voorkomen dat een eicel wordt bevrucht en pas vanaf de conceptie de foetus uitgroeit tot een mens.

Citaat
Ik gok dat wij hier heel erg van mening verschillen, maar als wij in staat zijn om genetische defecten (erfelijke ziektes, fysieke handicaps, mentale handicaps) bij nieuwgeboren babies te voorkomen, dan vind ik dat een bewijs van hoeveel goeds de moderne wetenschap ons kan brengen. Net zo goed als ik blij ben dat we de pokken hebben uitgeroeid of dat we instaat zijn mensenlevens te redden met orgaantransplantaties.
Het uitroeien van pokken of orgaantransplantaties vind ik echt niet met abortus te vergelijken. Bij abortus beslis je over het leven van een ongeboren mens (of hoopje cellen wat uit kan groeien tot een mens). Je beslist van tevoren al dat je het leven van dat potentiŽle kind niet genoeg waard vind om te laten leven. Terwijl iemand met een ziekte/handicap of uit een slechte thuissituatie net zo goed een mooi leven kan hebben.

Citaat
Dat is een beetje flauw: waarom zouden we aan brandveiligheid doen want als er een massamoordenaar het gebouw binnenloopt hebben we niets aan een brandblusser. Roll Eyes
Ik snap wat je bedoelt, maar je trekt nu twee dingen die ik heb gezegd uit elkaar. Ik heb het over het concept van de maakbare mens: dat als een foetus niet voldoet aan bepaalde 'kwaliteiten', dat wij dan beslissen dat het niet mag uitgroeien tot een mens. Terwijl als een kind eenmaal wel geboren wordt en volwassen wordt, het net zo goed niet aan diezelfde kwaliteiten kan voldoen. Maar dan is het opeens niet meer ethisch verantwoord om het leven van zo'n persoon te beŽindigen (euthanasie uitgezonderd, maar dat is dan weer de keus van de persoon zelf).

Citaat
En is er ook onderzoek gedaan naar de psychologische gesteldheid van moeders die onder dwang van hun gemeenschap toch een kind van hun verkrachter opvoeden?
Niet dat ik weet. Ik heb wel verhalen gelezen van vrouwen die zelf de keuze hadden gemaakt om het kind van hun verkrachter te houden en hier uiteindelijk alleen maar sterker van geworden en enorm veel van hun kind houden.
Ik zal echt niet ontkennen trouwens dat die vrouwen waar jij het over hebt geen psychologische problemen hebben hoor, maar ik wil alleen even duidelijk maken dat het percentage vrouwen dat psychische klachten krijgt na een abortus enorm hoog is en dat komt iig voor een deel doordat ze spijt hebben dat ze hun kind weg hebben laten halen.

.

StefannafetS
Approaching infinity

Bekijk profiel
« Antwoord #618 Gepost op: 07 Januari 2016, 16:31:48 »

Deze abortus discussie is meer een Welles, Nietes discussie geworden gelood ik

simonke
Pretty addicted

Hi!

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #619 Gepost op: 07 Januari 2016, 17:30:18 »

Ik vind dat we ons gewoon niet moeten bemoeien met iemand anders zijn leven. Wenst die persoon abortus te doen, so be it. Laat er gewoon de mogelijkheid zijn om mensen hun eigen keuzes te laten maken. En nee, die foetus is nog niet bij zijn bewustzijn, dus die kan niet kiezen.

Hey!

sasbom
Pretty addicted

Frenchformers, bistro's in disguise

Bekijk profiel
« Antwoord #620 Gepost op: 07 Januari 2016, 17:31:20 »

Ik vind dat we ons gewoon niet moeten bemoeien met iemand anders zijn leven. Wenst die persoon abortus te doen, so be it. Laat er gewoon de mogelijkheid zijn om mensen hun eigen keuzes te laten maken. En nee, die foetus is nog niet bij zijn bewustzijn, dus die kan niet kiezen.
+1

-=hardcore 3dsmax'er, maya'er, zbrusher, after effects'er, photoshop'er en gamemakerer=-
I sexually identify as a tomato
Ontdek je karma met shoarma

*kaas1 & sasbom zingen het www.webet.tk lied*
- Nickienator

Ruth
Approaching infinity

It's an alien!

Bekijk profiel
« Antwoord #621 Gepost op: 07 Januari 2016, 18:10:28 »

De hele abortusdiscussie heeft niks met de vrijheid van kiezen te maken, het heeft te maken met of je abortus als moord ziet of niet. De meeste mensen zeggen hetzelfde als jij, maar dan vergeten ze dat je daarmee eigenlijk gelijk de mond snoert van mensen die wťl vinden dat abortus moord is.

En wat je op deze manier wel gaat krijgen, is dat ouders die tegen alle adviezen in hun kind met bijvoorbeeld Down toch geboren laten worden, later allerlei vervelende vragen krijgen, waarom ze het kind gehouden hebben (wat nu al zo is). Of dat de overheid zegt: ja, je hebt er zelf voor gekozen om je kind te houden, dan mag je ook opdraaien voor alle extra kosten die het met zich meebrengt. Dat lijkt mij totaal niet wenselijk en ik hoop dat dat niet gebeurt.

.

ShroomProductions
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #622 Gepost op: 07 Januari 2016, 19:08:18 »

Ergens vind ik stiekem (als er weer eens babylijkjes ergens in een koffer zijn gevonden) dat een moeder ook direct na de geboorte gewoon het recht zou moeten hebben om haar eigen baby te doden (mits het een beetje met beleid gebeurt en er geen sprake is van onnodig lijden). Een moederkat zal bijvoorbeeld ook haar jongen doodbijten als er iets mis mee is (of ze er gewoon geen tijd voor heeft omdat haar carriere belangrijker is), and nothing of value was lost.
Ik zeg ergens omdat ik natuurlijk ook wel snap dat dat wel erg kort door de bocht is, zeker omdat er alternatieven zijn als adoptie. 

freako
Pretty addicted

Furries zijn aids.

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #623 Gepost op: 07 Januari 2016, 19:27:09 »

De hele abortusdiscussie heeft niks met de vrijheid van kiezen te maken, het heeft te maken met of je abortus als moord ziet of niet. De meeste mensen zeggen hetzelfde als jij, maar dan vergeten ze dat je daarmee eigenlijk gelijk de mond snoert van mensen die wťl vinden dat abortus moord is.

En wat je op deze manier wel gaat krijgen, is dat ouders die tegen alle adviezen in hun kind met bijvoorbeeld Down toch geboren laten worden, later allerlei vervelende vragen krijgen, waarom ze het kind gehouden hebben (wat nu al zo is). Of dat de overheid zegt: ja, je hebt er zelf voor gekozen om je kind te houden, dan mag je ook opdraaien voor alle extra kosten die het met zich meebrengt. Dat lijkt mij totaal niet wenselijk en ik hoop dat dat niet gebeurt.

Ik vind dat ze zelf de consequenties moeten dragen als ze weten dat er iets mis is met dat kind en hem toch op de wereld brengen.
Ik wil niet voor gehandicapte down children betalen

M E M E S

ShroomProductions
Pretty addicted

Bekijk profiel
« Antwoord #624 Gepost op: 07 Januari 2016, 19:32:16 »

Citaat

Waar trek je dan de grens? Wil je wel betalen voor iemand die alleen lichamelijk gehandicapt is en daarom de rest van zijn leven dure medische zorg nodig heeft? Of iemand die later in zijn leven chronisch ziek wordt en daarom de rest van zijn leven dure zorg nodig heeft? (in Duitsland hadden ze bijvoorbeeld vlak voor en tijdens de tweede wereldoorlog een gedwongen euthanasiebeleid voor dat soort mensen)

edit: ik wil hiemee niet suggereren dat je nazi sympathieŽn hebt ofzo, maar laten zien dat dat soort ideeŽn vaak een glijdende schaal zijn.
« Laatste verandering: 07 Januari 2016, 19:39:33 door ShroomProductions » Gelogd

Ruth
Approaching infinity

It's an alien!

Bekijk profiel
« Antwoord #625 Gepost op: 07 Januari 2016, 20:36:15 »

Ergens vind ik stiekem (als er weer eens babylijkjes ergens in een koffer zijn gevonden) dat een moeder ook direct na de geboorte gewoon het recht zou moeten hebben om haar eigen baby te doden (mits het een beetje met beleid gebeurt en er geen sprake is van onnodig lijden). Een moederkat zal bijvoorbeeld ook haar jongen doodbijten als er iets mis mee is (of ze er gewoon geen tijd voor heeft omdat haar carriere belangrijker is), and nothing of value was lost.
Ik zeg ergens omdat ik natuurlijk ook wel snap dat dat wel erg kort door de bocht is, zeker omdat er alternatieven zijn als adoptie. 
Tja, maar dan wordt de grens tussen strafbare moord en gelegaliseerde "abortus" vlak na de geboorte natuurlijk wel heel erg vaag. Verder kan ik me uberhaupt niet voorstellen dat je als moeder je eigen kind kan doodmaken. Maar goed, die vrouw met die babylijkjes in een koffer zal ook wel psychisch niet in orde zijn.

Ik vind dat ze zelf de consequenties moeten dragen als ze weten dat er iets mis is met dat kind en hem toch op de wereld brengen.
Waar trek je dan de grens? Wil je wel betalen voor iemand die alleen lichamelijk gehandicapt is en daarom de rest van zijn leven dure medische zorg nodig heeft? Of iemand die later in zijn leven chronisch ziek wordt en daarom de rest van zijn leven dure zorg nodig heeft? (in Duitsland hadden ze bijvoorbeeld vlak voor en tijdens de tweede wereldoorlog een gedwongen euthanasiebeleid voor dat soort mensen)

edit: ik wil hiemee niet suggereren dat je nazi sympathieŽn hebt ofzo, maar laten zien dat dat soort ideeŽn vaak een glijdende schaal zijn.
Dat ja. Bovendien vind ik het ook nogal egoÔstisch. Als je zelf een ongeluk krijgt of je wordt ziek, wil je ook niet alle kosten zelf betalen.

.

Goudewup
Pretty addicted

Viva la resistance!

Bekijk profiel
« Antwoord #626 Gepost op: 07 Januari 2016, 20:43:43 »

Daar ben je zelf bij.

freako
Pretty addicted

Furries zijn aids.

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #627 Gepost op: 07 Januari 2016, 23:08:22 »

Daar ben je zelf bij.

Hah epic ROFLMAOZ XD
« Laatste verandering: 07 Januari 2016, 23:12:33 door freako » Gelogd

M E M E S

freako
Pretty addicted

Furries zijn aids.

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #628 Gepost op: 07 Januari 2016, 23:12:12 »

De mensen die later in hun leven ongeluk hebben, hebben tenminste iets aan de maatschappij bijgedragen.

Maar dat is het punt niet :
Gehandicapten die er nu al zijn mogen gewoon blijven, ook de mensen die gehandicapt raken door een ongeluk.

MAAR

ouders die WETEN dat hun kind gehandicapt zal zijn moeten de conquenties voor hun beslissing zelf dragen. De aarde is immers al overbevolkt en onze resources aan gehandicapten te verspillen ia gewoonweg dom.
« Laatste verandering: 07 Januari 2016, 23:16:18 door freako » Gelogd

M E M E S

SLiV
King of the hill

Bekijk profiel
« Antwoord #629 Gepost op: 08 Januari 2016, 09:10:09 »

@Ruth
Je blijft erbij dat een foetus een ongeboren mens is, en daar ben ik het gewoon niet mee eens. Het is een potentieel mens, maar dat vind ik echt iets anders. Bij abortus beeindig je niet het leven van een mens, maar van een foetus. Ik zie de bevruchting niet als cruciaal moment; het is niet alsof een spermacel en een eicel opeens op magisch/goddelijke wijze samen een "ziel" doen ontstaan; het is zowel voor als na de bevruchting een hoopje cellen.

Ik vind dat we ons gewoon niet moeten bemoeien met iemand anders zijn leven.
Dit vind ik te makkelijk. Voor het functioneren van de samenleving is het noodzakelijk dat we ons bemoeien met het leven van anderen. Je kan ditzelfde liberale argument gebruiken voor rokende kleuters of dierenneukers of haatzaaiende predikers, maar daar willen we ons wel mee bemoeien.

Deze hele discussie doet me dan weer denken aan dit filmpje, eigenlijk.

Advertenties
Pagina's: 1 ... 40 41 [42] 43
  Print  

Ga naar: